Da de 2.300 gjestene ankom Choice Hotel Post i Gøteborg for å høre Sissel Kyrkjebø og Timbuktu på starten av fjoråret, hadde hotellkjeden allerede brukt et tosifret millionbeløp på opplæring av ansatte, konsulenter og andre åpningskostnader, skriver Finansavisen.- Hotellåpninger koster mye, og vi belastet det med 70 millioner kroner over resultatregnskapet, sier Petter Stordalen til avisen.Og det løper nok på noen millioner de neste par årene også.Om én måned åpner Quality Hotel Friends i Arenastaden i Solna, nord for Stockholm, med 400 rom.Det blir den største hotellåpningen siden Stordalen løp ned en 57 høy glassvegg på Clarion Hotel Arlanda i fjor høst.Choice skal blant annet doble kapasiteten ved Globen i Stockholm og åpne to store konferansehotell neste år, med 290 rom i Tromsø og 400 rom i Stavanger like før ONS-messen starter.Og i 2015 skal Quality Hotel View i Malmø stå klart, med 300 rom og en stor konsert- og kongressal, skriver Finansavisen.