<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sukkerfritt er størst

Salget av vann og sukkerfrie drikker har i løpet av det siste året gått forbi sukkerholdig brus.

    Publisert 27. juli 2013 kl. 09.42
    Oppdatert 17. des. 2013 klokken 02.08
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 158 ord
    Brusmaskin - Foto - Scanpix

    Tall fra Nielsen viser at salget av vann og sukkerfrie drikker har passert den tradisjonelle brusen i løpet av det siste året, skriver Dagens Næringsliv.Etter en noe laber juni er det ventet at vannsalget vil stige ytterligere med det varme været som har vært i juli.- Vannsalget kan tredoble seg på varme dager. Vi ser at 25 varmegrader er et vippepunkt der forbrukerne går fra andre drikker og over til flaskevann, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola til DN.Coca-Cola har de siste årene fokusert stadig mer på drikker med null kalorier eller færre kalorier.Både Narvesen og 7-Eleven har ryddet plass til vann i sine kiosker:- Frem til juli har vi hatt en ekstrem økning på hele 20 prosent i salget av vann, sier kommunikasjonsrådgiver Ida Håvik i Reitan Convenience til avisen.Lettbrus og vann har tatt over for colaflasken.- For ikke mange år siden var 90 prosent av salget av halvlitere i norske kiosker vanlig Coca-Cola, sier Håvik.