<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hegnar: Elbiler koster staten titalls milliarder

Blir det for mange som kjøper elbil, går det ut over gamle, syke og andre velferdsgoder, mener Trygve Hegnar.

Publisert 9. feb. 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
+ mer
lead
Trygve Hegnar. Foto: Scanpix
Trygve Hegnar. Foto: Scanpix

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen tirsdag 4. februar 2014.Hovedeier og grunnlegger av Tesla Motors, Elon Musk, beæret Oslo og Norge med et besøk i helgen. Han talte til 1.400 kunder i Folketeateret og han spiste middag med kronprins Haakon Magnus, kronprinsesse Mette-Marit, samt en del andre utvalgte, på Petter Stordalens The Thief.I går dro også Arbeiderpartiets parlamentariske leder og FNs spesialutsending for klimaspørsmål, Jens Stoltenberg, ut på en lengre biltur i Norge med sin nye Tesla Model S.En firmabil stilt til disposisjon for Stoltenberg av Arbeiderpartiet.I Narvik er det en mann som eier syv Tesla-biler. Biler for hele familien i forskjellige farger.Ikke rart at Norge tar unna 10 prosent av Teslas produksjon av sportsbilen Model S.Vi synes Tesla Model S er en lekker bil og vi gleder oss med Stoltenberg og de andre eiere.De slipper alle skatter og avgifter og de kan parkere gratis og kjøre fritt i kollektivfeltene.Disse fordelene skal gjelde ut 2017 eller inntil antall elbiler i Norge når 50.000 biler, og det kan skje i løpet av et par år.Men denne grensen på 50.000 elbiler synes Elon Musk «er et ganske teit tall å stoppe på». Det utgjør bare 2,5 prosent av den norske bilparken, og Musk mener at 10 prosent vil være mer fornuftig. Han vil altså øke taket fra 50.000 elbiler til 200.000 elbiler.Etter sine samtaler i Norge, mener Elon Musk at «norske myndigheter drar i den retningen».Det får vi håpe er feil.For hver eneste Tesla som selges i Norge, mister Norge rundt en million kroner i skatter og avgifter, og med 50.000 slike biler snakker vi om et avgiftstap på 50 milliarder kroner.Nå er ikke alle elbiler som selges like kostbare som Tesla Model S, som Arbeiderpartiet betalte 700.000 kroner for, men for enkelthetens skyld kan vi bruke Tesla i regnestykket.Og da må vi spørre hvilken miljøeffekt vi oppnår ved bruk av elektrisk strøm i elbilen i stedet for vanlig bensin eller diesel.En vanlig bil har en kjørelengde på ca 1.500 mil i året, og med et drivstofforbruk på 0,7 liter per mil, blir det ca 1.000 liter bensin eller grovt 6,3 fat olje per år. For 50.000 biler snakker vi om 863 fat olje per dag.Med et skatte- og avgiftstap på 50 milliarder kroner, sparer vi altså 863 fat olje per dag.Og dette kan sammenlignes med Norges totale oljeforbruk på 125.000 fat per dag.Med 50.000 elektriske biler ville det daglige oljeforbruket falle fra 125.000 fat til litt over 124.000 fat.Kan man kalle det en fornuftig miljøgevinst?Regnestykket er egentlig mye verre, for produksjonen av en Tesla-bil, eller en annen elektrisk bil, gir et betydelig CO2-utslipp i selve produksjonen av batterier og bil, og i de fleste land erstattes ikke bensin med ren og fin vannkraft, som i Norge, men av kullkraft og annen kraft.Selv i Norge må en Tesla Model S kanskje kjøre 30.000 km før det blir en miljøgevinst (CO2-utslipp), og da ser vi helt bort fra de 50 milliarder tapte skatte- og avgiftskroner.Jens Stoltenberg kan kose seg i bilen, men blir det for mange som kjøper disse sportsbilene, går det ut over gamle og syke og andre velferdsgoder (sorry, Jens).