<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Telefonsalg på klagetoppen hos Forbrukerombudet

Forbrukerombudet mottok i fjor 1.031 klager på telefonsalg. Særlig er det eldre som blir utsatt for press fra telefonselgere.

Publisert 25. feb. 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Omtrent én av åtte henvendelser til Forbrukerombudet i fjor dreide seg om telefonsalg, som dermed fortsatt topper klagetoppen. En stor andel av de som klager, har blitt oppringt av selgere til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.- Klager fra seniorer og deres pårørende tyder på at denne eldre forbrukergruppen blir utsatt fra press fra enkelte telefonselgere. Problemet ser særlig ut til å gjelde for pengeinnsamling over telefon til enkelte frivillige organisasjoner, sier forbrukerombud Gry Nergård.Dagens regelverk for telefonsalg ble innført i 2009. I løpet av våren skal regelverket gjennomgås av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Forbrukerombudet mener det er behov for endringer.- Klagebunken har ikke blitt mindre, og vi ser mange brudd på regelverket. Her mener vi det trengs et strengere og klarere regelverk, sier Nergård. (©NTB)