Avisene taper reklamekroner til internett
Nettmediene tiltrekker seg stadig flere reklamekroner, mens riksavisene opplever et dramatisk fall i reklameinntektene.
Publisert 15. jan. 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 82 ordMedieomsetningen for reklame i dagspresse var 1.233 millioner kroner i oktober, ned 17,3 prosent fra 1.491 millioner samme periode året før. Det fremgår av Mediebyråforeningens mediebarometer onsdag kveld, gjengitt av TDN Finans.Mens omsetningen i riksaviser falt 35,6 prosent på årsbasis, var nedgangen for lokalavisene kun 5,9 prosent på årsbasis.Vinneren er Internett-mediene. Her steg omsetningen fra 1.846 til 2.397 millioner kroner, opp 29,8 prosent på årsbasis. TDN Finans melder at display var opp 15,9 prosent, mobil 84,3 prosent og web-tv opp 91,5 prosent.