<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Populære blogger i juridisk gråsone

Med opp mot sekssifret antall lesere og store inntekter kommersielt har toppbloggere status som næringsdrivende og må følge markedsføringsloven. Det finnes imidlertid ingen etiske retningslinjer.

Publisert 28. jan. 2015
Oppdatert 28. jan. 2015
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 430 ord
lead

Jussprofessor og blogger Olav Torvund bekrefter at det verken finnes lover eller etiske regler spesielt for bloggere eller noen egen instans som har tilsyn med blogger:– Blogginnlegg er offentlige ytringer, så reglene for og vernet om ytringsfrihet gjelder. Utover det slår markedsføringsloven inn idet blogging går fra å være en hobby til å gi betydelige inntekter og fordeler. Men her er det helt klart store gråsoner, sier han til NTB.Strammet innEt stort tema er hvor grensen går mellom omtale og markedsføring.– Får man et produkt i bytte mot å omtale det positivt, er det helt klart markedsføring og skal merkes som det. Omtaler man imidlertid et produkt og linker til det, og deretter får produktet i presang fra produsenten, kan det havne i gråsonen, sier Torvund.Forbrukerombudet gikk i 2011 til kamp mot skjult bloggreklame. I perioden 2011-2013 kom det inn tolv klager på bloggreklame. I 2014 alene kom det inn 38 klager. Ombudet konstaterte likevel i fjor at norske toppbloggere var blitt bedre til å fortelle om sponsede produkter. Inntrykket til forbrukerombud Gry Nergård var at bloggerne ikke var ute etter å lure noen, og at de retter seg etter regler når de får vite om dem.Overraskende taustSolveig Onsøien har skrevet masteroppgave om de økonomiske mekanismene i den norske bloggsfæren. Bloggerne hun intervjuet oppga skriveglede som primær motivasjon, men for flere utviklet hobbyen seg til å bli en stor inntektskilde.Onsøien ble mest overrasket over hvor vanskelig det var å få de aller mest populære bloggerne i tale, til tross for at deler privatlivet sitt flere ganger daglig på bloggen:– Kanskje er bloggerne så kommersielle at dette ikke er noe de ønsker at leserne skal få innsikt i?Bloggere har svært stor påvirkningskraft, men deres markedsverdi ligger kun i hvor mange lesere de har, en popularitet som oftest bygger på bloggeren som forbilde:– Dersom bloggleserne opplever bloggeren som kommersiell, og lite autentisk og personlig, mister kanalen sin opprinnelige funksjon og bloggeren mister kanskje noe av sin påvirkningskraft.Lite selvinnsiktSamtlige av bloggerne hevdet at de var klar over makten de sitter på.– De hevdet at de kun skriver om produkter de uansett ville ha brukt penger på og at de ikke så lett lar seg kjøpe, at inntekter og det kommersielle er underordnet bloggen som hobby, sier Onsøien.Mye tyder på at selvinnsikten svikter litt. Annonsørene hadde et annet syn på saken:– Flere av dem legger føringer for innhold i «sponsede innlegg» og de sier bloggerne ikke står fritt når de skriver om deres produkt eller tjeneste. Dette strider kraftig imot bloggernes påstand om at de kun presenterer egne og ærlige meninger, sier Onsøien. (©NTB)