Salget av disse varene kan bli doblet

Dagligvarekjedenes egne merkevarer øker stadig i popularitet.

Publisert 4. mar. 2015 | Oppdatert 4. mar. 2015
+ mer
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV) ble beskyldt for å være billige kopiprodukter, men er i sterk vekst og tar for seg i luksussegmentet. Dagligvareeksperter tror salget av kjedemerkene vil bli doblet, skriver Dagens Næringsliv.Ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen hadde kjedenes merkevarer i fjor en vekst på 7,1 prosent, sammenlignet med en generell vekst for norsk dagligvarebransje på 4,1 prosent.- Den gjennomsnittlige lønnsomheten for EMV er bedre, og kjedene får kontroll bakover i verdikjeden. Samtidig bidrar egne merkevarer til å differensiere kjedene og kan indirekte øke lønnsomheten ved å bygge lojalitet til kundene, sier Erik Fagerlid i PA Consulting til avisen.Han tror ikke vi har sett alle fasettene av EMV.- om noen år får vi kanskje se Remas eller Kiwis melk i butikken, sier Fargerlid til DN.

Nyheter
Næringsliv

Informasjon om bruk av AI