Tall fra Norges største taxfreeselskap Global Blue Norge viser at kinesiske turister i fjor kjøpte designervesker og dyre klokker for rundt 100 millioner kroner i Norge. I år blir det dobbelt så mye, skriver Dagens Næringsliv.- Det er jo så billig her. Denne klokken ville kostet minst 20 prosent mer i Kina, sier den kinesiske turisten Semmy Lee, som er innom Urmaker Bjerke på Karl Johan for å kjøpe en Rolex Explorer til 51.650 kroner, til avisen.Hun forklarer også at hun får igjen 18 prosent av kjøpesummen på taxfree. Daglig leder i Global Blue Norge, Geir Victor Svendsen, sier at kineserne handler for hele 125 prosent mer så langt i år enn samme periode ifjor.- Vi ser at kineserne kjøper veldig mye klokker og merkeklær som Louis Vuitton, Hermès, Bottega Veneta og Gucci, forteller han til avisen.Porteføljeforvalter i Storebrand Kapitalforvaltning, Olav Chen, mener kineserne nå blir de nye japanerne.- Kina er i ferd med å gå fra å være en fremvoksende økonomi til å bli et mer utviklet industriland. I en lang periode har den økonomiske veksten vært investeringsdrevet. Dette har skapt overkapasitet i for eksempel boligmarkedet. Men nå vil myndighetene vri vekstdriverne over på konsum: få økt servicesektoren og flere til å bruke penger. Dette henger sammen med trendene om økt turisme og etterspørsel etter luksusvarer, sier han til DN.