<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bankene sikrer Havila til 2019

Havila Shipping har fått bankene med på en refinansieringsavtale som bidrar til å sikre rederiet i frem til og med 2018.

Publisert 5. jan. 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 457 ord
lead
fosnavåg, sævik
fosnavåg, sævik

Havila Shipping ASA har fått bankene med på en refinansieringsavtale som bidrar til å sikre rederiet i frem til og med 2018. Dermed er den største brikken på plass for å klare seg gjennom de tøffe tidene. Dette opplyser selskapet i en pressemelding. Det som gjenstår er å gjennomføre en emisjon på 200 millioner kroner, samt en refinansiering av obligasjonsgjelden.De mest sentrale elementene i avtalen med bankene er en kraftig reduksjon i avdrag, redusert rentemargin, og konvertering av renter til lån i perioden 2016-2018. Mens Havila idag betaler 530 millioner i årlige avdrag, vil selskapet i årene 2016, 2017 og 2018 betale cirka 150 millioner kroner i åretForfallstidspunkt på alle ballonger vil endres til 30. juni 2020 og all usikret gjeld til 31. desember 2020.-Før både egenkapitalemisjonen og en avtale med obligasjonseierne er på plass, er ikke selskapet sikret. Men avtalen med bankene er åpenbart et stort og viktig skritt i riktig retning. Avtalen er viktig også fordi den viser at våre bankforbindelser har tro på at selskapet på lengre sikt igjen vil bli en lønnsom og god kunde. Den ekstreme krisen vi nå opplever er det ingen offshore-rederier som kommer seg igjennom uten långivernes medvirkning, sier adm. direktør Njål Sævik i Havila Shipping.Ifølge avtalen med bankene må Fosnavåg-rederiet ha på plass en lignende avtale med obligasjonseierne før utgangen av januar, og 200 millioner i ny egenkapital må¨være på plass innen 15. mars. Sævik-familien, som eier 51 prosent av selskapet, har garantert for 102 millioner i emisjonen gjennom sitt holdingselskap Havila Holding AS.Arbeidet med avtalen har pågått noen måneder. Hovedprinsippet for refinansieringsavtalen er at hver kreditorgruppe skal likebehandles og at kreditorgruppene skal bidra i henhold til gjeldens forfallsdato. Prinsippene skal gjelde likt for banker og obligasjonseiere. - Ingen gruppe blir forfordelt. Her må alle bidra. Også aksjonærene. Etter mitt syn, og styret i Havila Shipping sitt syn, må det såpass til for å få selskapet gjennom de kommende årene. Får vi til en avtale med obligasjonseierne på lignende vilkår føler vi oss trygge på at vi skal klare å få selskapet gjennom denne ekstreme situasjonen, og at bidragsyterne totalt sett over tid vil komme godt ut av krisen, sier Sævik.Både bankene og Havila Shipping mener opplegget er robust nok til å tåle selv de mest pessimistiske anslagene for hvor dyp krisen blir. Selskapet sier i pressemelingen at utsettelsen av forfallstidspunktene gir tilstrekkelig tid til å refinansiere gjelden i et marked som man forventer er på bedringens vei. - Det har vært meget harde forhandlinger før vi kom til enighet. Det er ingen grunn til å legge skjul på at avtalen reflekterer de svært utfordrende tidene for selskapet. Her blir det tøffe tak fremover for alle some er tilknyttet selskapet, enten som aksjonærer eller som ansatte, sier Sævik.