<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Høili-prosjekt i Snøhetta-krangel

Europris-arving Dag Høili har satset 20 millioner kroner på virituelt kjøpesenter på nett.

Publisert 6. jan. 2016
Oppdatert 6. jan. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Dag Høili - Foto: Finansavisen
Dag Høili - Foto: Finansavisen

Sammen med gründer Kjell Hausmann har Dag Høili siden 2012 satset på å få et virtuelt kjøpesenter på nett, «The Moon», som ifølge de to skal bli verdens største destinasjon for 3D-shopping; kjøpe­senteret kan ta inntil 4.500 merker, såkalte brands, og skal opprette en egen bloggplattform, skriver DN.Avisen viser til at Hausmann siden har 2009 jobbet med å få realisert prosjektet som arkitektfirmaet Snøhetta har designet. Underveis har det vært en rekke problemer mellom de to selskapene, blant annet har det vært uoverensstemmelser om betaling og eierrettigheter, ifølge DN.Dag Høili presiserer overfor DN at det er The Moon som eier rettighetene for det Snøhetta har utarbeidet.– Snøhetta designet innvendige elementer i bygget som var i uønsket retning fra oss, og ville ikke endre holdning på dette. Da ønsket ingen av partene å gå videre, og det ble en diskusjon på hva man skulle betale i sluttfasen, sier Høili, som legger til at The Moon har lagt igjen millionbeløp hos arkitektfirmaet.Kommunikasjonssjef Elin Nilsen i Snøhetta ønsker ikke å kommentere arkitektfirmaets forhold til The Moon i dag.– Når det gjelder prosjektet du viser til, har vi ingen rolle i prosjektet og ønsker derfor ikke å gi noen kommentarer utover det, sier Nilsen til avisen.