<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Avisenes opplag sank med 5,2 prosent

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent, ifølge Mediebedriftene.

Publisert 8. mars 2016
Oppdatert 8. mars 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 117 ord
lead
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en fremgang på 12,4 prosent, ifølge oversiktene over opplags- og lesertall som bransjeorganisasjonen MBL la frem tirsdag.En annen vinner var Finansavisen, som økte opplaget med fire prosent.90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.– Det er positivt at så mange logger seg inn for å konsumere norsk redaksjonelt innhold. Folk vil ha nyheter, og de vil konsumere det på flere måter og på alle flater, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.