<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Grønt lys for verdens største ølhandel

Verdens største ølbrygger, belgisk-brasilianske Anheuser-Busch InBev, får kjøpe opp sin sørafrikanske rival SABMiller for drøyt 1.000 milliarder kroner, slår EU-kommisjonen fast.

Publisert 25. mai 2016
Oppdatert 25. mai 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 140 ord
lead
Beer from a bottle of Corona is poured into a glass in this picture illustration taken in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina November 5, 2015. The new group would combine AB InBev's Budweiser, Stella Artois and Corona lagers with SABMiller's Peroni, Grolsch and Pilsner Urquell. AB InBev would add certain Latin American and Asian breweries to its already large presence and, crucially, enter Africa for the first time. REUTERS/Dado Ruvic
Beer from a bottle of Corona is poured into a glass in this picture illustration taken in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina November 5, 2015. The new group would combine AB InBev's Budweiser, Stella Artois and Corona lagers with SABMiller's Peroni, Grolsch and Pilsner Urquell. AB InBev would add certain Latin American and Asian breweries to its already large presence and, crucially, enter Africa for the first time. REUTERS/Dado Ruvic

AB InBev produserer blant annet kjente ølmerker som Budweiser, Corona og Stella Artois og har lenge forhandlet med SABMiller om en overtakelse.Den sørafrikanske bryggerikjempen produserer blant annet populære ølmerker som Fosters, Grolsch, Miller, Peroni og Pilsner Urquell.De to ølgigantene produserer i dag hver tredje ølflaske i verden og fusjonen er den tredje største i historien.EU-kommisjonen stiller imidlertid visse krav for å gi grønt lys til fusjonen, av frykt for at den nye giganten ellers vil kunne få for stor makt og diktere ølprisene.AB InBev må blant annet selge mesteparten av SABMillers ølvirksomhet i Europa, og den japanske ølgiganten Asahi har alt inngått avtale om kjøp av Peroni og Grolsch.– Europeerne kjøper øl for omkring 125 milliarder euro (1.160 milliarder kroner) i året, så selv en liten prisstigning kan bety at forbrukerne står vesentlig svakere, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager. (©NTB)