For en uke siden besluttet styret å legge ned Rygge flyplass . I dag informerte Ryanair om at de legger ned sin base ved Rygge , og selskapet avslørte i tillegg at det vil lansere ruter til Vilnius og en til Stansted, London, begge fra Gardermoen. Ruten til Stansted vil ha tre daglige avganger fra Gardermoen.For Avinor, som eier de aller fleste flyplassene i Norge, inkludert Gardermoen, men altså ikke Rygge (RSL), må dette være gode nyheter. For selv om Ryanair flytter deler av virksomheten til Torp, vil det etter alt og dømme også gi økt trafikk for Avinor på Gardermoen. - Dere feirer kanskje med champagne og bløtkake i dag?- Nææææææ......, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa til Hegnar.no. - Ja, dere blir jo kvitt en konkurrent?- Vi sendte ut en pressemelding i forrige uke og det er det vi har å si, sier Løksa til Hegnar.no I pressemeldingen skriver Avinor blant annet;- Vi er opptatt av å legge forholdene godt til rette for våre store kunder av flyplassene, men alle flyselskaper er velkommen, så fremt man har fått tildelt slot-tider. I Avinor behandler vi alle likt og det innebærer at alle tilbys like betingelser, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor og fortsetter:- Så fremt et flyselskap har fått tildelt slot-tider, står alle flyselskap med nødvendige godkjenninger fritt til å fly ved våre lufthavner. Her er det likebehandling av alle flyselskaper, og avgiftsnivået er fastsatt av Samferdselsdepartementet for samtlige lufthavner, sier konsernsjef Falk-Petersen i meldingen.I tillegg viser Avinor også til at de mister en kunde i Rygge, siden RSL har også vært en viktig kunde for Avinor Flysikring i mange år.- RSL har i flere år vært en viktig kunde for Avinor Flysikring. Det er for tidlig for oss å si noe om hva som vil skje med våre Avinor-ansatte på Rygge. Vi vil nå ha tett dialog med RSL, berørte ansatte og deres foreninger for å finne best mulig løsninger, sier administrerende direktør i Avinor Flysikring, Anders Kirsebom, i pressemeldingen.