<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Eieren: - Umulig å oppdage skaden bak Turøy-styrten

Selskapet som fløy ulykkeshelikopteret på Turøy, kunne ikke ha oppdaget tretthetsbrudd inne i hovedgirboksen til Airbus-maskinen, ifølge direktør Arne Roland.

Publisert 3. juni 2016
Oppdatert 3. juni 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 400 ord
lead

Mulig tretthetsbrudd i deler inne i hovedgirboksen til helikopteret som styrtet ved Turøy i april, kan ha bidratt til å forårsake ulykken. Det kommer fram i en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).– Dette er ny og viktig informasjon, men etterforskningen er ikke ferdig. Den endelige konklusjonen er ennå ikke kommet, sa administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopterservice på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.Ulykken førte torsdag kveld til at Det europeiske luftfartstilsynet, EASA, la ned flyforbud mot alle maskiner av typen som styrtet inntil en rekke komponenter i innfestingen av rotoren til hovedgirboksen er skiftet ut. Under en ekstraordinær inspeksjonen, direkte utløst av Turøy-styrten, ble det funnet feil på flere helikoptre – blant annet i stramming av skruer i rotorfestet, opplyser EASA.Flyforbudet gjelder alle Airbus-helikoptre av typen 332L2 og EC 225 LP.– Deler ikke ut skyldArne Roland er helt utvetydig i at CHC Helikopterservice ikke kunne ha funnet tegn til tretthetsbrudd på to komponenter inne i hovedgirboksen. Den blir nemlig levert som lukket modul og må etterses og vedlikeholdes av leverandørene «etter spesifisert gangtid».Roland vil ikke opplyse om hvor lenge girboksen hadde vært i trafikk før ulykken 29. april. Ifølge Teknisk Ukeblad ble den montert i helikopteret 17. januar. Den hadde da vært til overhaling.– Jeg kan ikke dele de opplysningene. Det er informasjon som hører til Havarikommisjonens etterforskning, sier han.Selv om vedlikeholdsansvaret ligger hos leverandør eller produsent, framholder Roland overfor Stavanger Aftenblad at han ikke er ute etter å dele ut skyld.– Granskingen må få lov til å fortsette. Vi er fornøyd med fremdriften og at det blir gjort et så godt og grundig arbeid, sier han.– Ganske sikreKonklusjonen i Havarikommisjonen rapport er foreløpig og ikke uforbeholden; tretthetsbrudd kan ha vært en faktor bak ulykken, ifølge kommisjonen. Likevel understreker direktør William J. Bertheussen overfor Aftenposten  at kommisjonen er «ganske sikre på at vi er inne på en av årsaksfaktorene og en viktig en».Ifølge Teknisk Ukeblad er feilen som kommisjonen peker på, den samme som førte til et havari i april 2009 da et Super Puma-helikopter havarerte utenfor Skottland. 16 personer omkom i den ulykken.Alle helikoptre av den samme typen som styrtet på Turøy, er nå tatt ut av trafikk etter pålegg fra Luftfartstilsynet. For CHCs del dreier det seg om tre helikoptre. Selskapet jobber nå med å finne andre helikoptre for å overholde forpliktelsene om beredskap.Roland understreker at selskapet vil fortsette å samarbeide og bistå kommisjonen i de videre undersøkelsene. (©NTB)