Regjeringen bestemte i vinter å legge Sørlandsbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og tre andre toglinjer ut på anbud. Da varslet NSB at de vil kjempe hardt for å beholde kontraktene, men pensjonsforpliktelsene kan gjøre dette svært vanskelig, skriver FriFagbevegelse.– Hvis NSB skal bære pensjonsansvaret selv, kommer de ikke til å vinne et eneste anbud, sier fungerende leder Jane Sætre i Norsk Jernbaneforbund til nettstedet. Hun forklarer at NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte.Sætre påpeker at «dette er helt andre pensjonsbeløp enn det private bedrifter har» og mener staten bør overta NSBs pensjonsbyrde. Tidligere denne uken ble LO Stat og Spekter enige om å ta en pause i forhandlingene om tariffavtalen for de NSB-ansatte – nettopp på grunn av usikkerhet om hvor man skal hente penger til å dekke nåværende og framtidige pensjonsutbetalinger.«Situasjonen er nå slik at det ikke er mulig å komme videre i forhandlingene uten at spørsmålet om statens ansvar for de historiske pensjonsforpliktelsene og overgangskostnadene som bæres av selskapene, er avklart», skriver Spekter og LO Stat i et brev som onsdag ble sendt til Samferdselsdepartementet og Statsministerens kontor. (©NTB)