<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Harley-Davidson forbereder seg på tøffere tider

Salget øker for motorsykkelprodusenten Harley-Davidson, men selskapet forbereder seg på tøffere tider.

Publisert 29. juli 2016
Oppdatert 29. juli 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 158 ord
lead
Harley-Davidson 1200 Custom. Foto: Harley-Davidson
Harley-Davidson 1200 Custom. Foto: Harley-Davidson

Det ikoniske amerikanske MC-merket solgte betydelig flere motorsykler i Europa og Midtøsten i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Det var likevel ikke nok til å veie opp for at det ble solgt færre motorsykler i hjemmemarkedet USA. Likevel økte omsetningen til 3,6 milliarder dollar – nesten 31 milliarder kroner etter dagens kurs – noe som ga et overskudd på 531 millioner dollar eller drøyt 4,5 milliarder kroner. Jakker, luer, nøkkelringer og en endeløse rekke effekter med Harley-Davidsons logo og farger gir inntekter på nesten 150 millioner dollar.Til tross for disse tallene, justerer selskapet ned forventningene. De anslår at de kommer til å levere inntil 269.000 motorsykler i år, 5.000 færre enn tidligere prognoser.– Selv om investeringene våre har gitt resultater, så gjør markedsforholdene i USA og økonomisk motvind i andre deler av verden at vi er noe mer forsiktige, sier toppsjefen Latt Levatich.Harley-Davidson ble grunnlagt i 1903 og er en av verdens eldste MC-produsenter. (©NTB)