<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norgesgruppen øker overskuddet mer enn matprisene stiger

Norgesgruppen økte inntektene med 7,4 prosent i første halvår i år og omsatte mat og dagligvarer for 38 milliarder kroner. Overskuddet før skatt endte på drøyt 1,3 milliarder kroner.

    Publisert 25. aug. 2016 kl. 17.22
    Oppdatert 25. aug. 2016 klokken 17.39
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 157 ord
    Kiwi - Foto: Scanpix

    NorgesGruppen melder om et resultat etter skatt i 1. halvår kom inn på 1.004 millioner kroner, opp fra 944 millioner i samme periode i fjor.Driftsresultatet gikk fra 1.415 til 1.435 millioner kroner, etter at inntektene steg fra 35.978 til 38.627 millioner kroner.Driftsmarginen gikk dermed fra 3,9 til 3,7 prosent.- Høy organisk vekstMatgiganten viser til Kiwi, Meny, Spar og Joker.- I tillegg til høy organisk vekst har tilgang til nye butikker, blant annet tidligere ICA-butikker, bidratt til omsetningsrekord for flere kjeder, skriver styret i rapporten.NorgesGruppen viser også til at konkurranseintensiteten har økt over tid, «noe som kommer forbrukeren til gode».- Matvareprisene steg 2,3 prosent fra juni 2015 til og med juni 2016. Dette er lavere enn konsumprisindeksen, som viser en vekst på 3,7 prosent i samme periode, heter det.- Prispresset vil økeKonsernet forventer fortsatt sterk kamp om kundene, sesongpriskonkurranse og økt pris- og marginpress.- Dette betyr at den sterke priskonkurransen som startet i 2015 vedvarer, opplyser selskapet.Rapporten her.