<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fortsatt vekst i pengespillreklame

Utenlandske spillselskap brukte nesten 750 millioner bruttokroner på reklame som ville vært ulovlig dersom den hadde blitt sendt av en norsk tv-kanal.

    Publisert 14. des. 2016 kl. 06.06
    Oppdatert 14. des. 2016 klokken 06.07
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 166 ord

    I alt 742 millioner bruttokroner brukte utenlandske spillselskap på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk tv-kanal. Dette utgjør 79,2 prosent av alle reklamekroner fra pengespill, ifølge Medietilsynet.Tilsynet har sett på reklamestatistikken for perioden 1. august 2015 til 31. juli 2016.– Etter norsk regelverk kreves det tillatelse for å markedsføre pengespill. Flere tv-kanaler som sender til Norge fra utlandet har pengespillreklame for spillselskaper det ikke er gitt tillatelse for, sier seniorrådgiver i Medietilsynet Linda M. Andersen.«Markedet for ulovlig pengespillreklame har økt fra 423 millioner i 2014, til 609 millioner kroner i 2015 og til 742 millioner i 2016, noe som tilsvarer en total vekst på 21,8 prosent det siste året», skriver tilsynet. Ettersom datagrunnlaget inneholder tre flere utenlandske spillselskap enn året før, utgjør snittveksten per spillselskap 8,3 prosent.Norske spillselskap brukte til sammenligning 195 millioner bruttokroner på reklame i perioden. Dette har økt fra 182 millioner i 2015, og tilsvarer en totalvekst på 7,1 prosent på ett år. (©NTB)