<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Optimistene tar overhånd i Norge

Siden juni har det vært flere optimister enn pessimister i Norge.

    Publisert 16. des. 2016 kl. 10.14
    Oppdatert 16. des. 2016 klokken 10.22
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 191 ord

    ppsving i forbrukertilliten i Norge i årets siste måned. Forbrukertillitsindeksen (CCI) var i desember på 4,7 poeng, opp 2,2 poeng fra november. Til sammenligning var den minus 11,7 for ett år siden. Den holdt seg på minussiden til og med mai. Da hadde det i 20 måneder vært flere pessimister enn optimister i Norge. For syvende måned på rad er indeksen positiv, hvilket betyr at det er registrert flere optimister enn pessimister. CCI for desember ligger 5,0 poeng over gjennomsnittet av 12 målinger i 2016.Tilliten til landets økonomi er den delindikatoren som i størst grad påvirker den samlede forbrukertilliten i desember. Det er kun i august og september i år at tilliten har vært høyere. Og det er kun i juni og juli at tilliten til egen økonomi har vært høyere.Om Forbrukertillitsindeksen (CCI)

    • CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene
    • Undersøkelsen gjennomføres månedlig, feltperioden for desembermålingen er 29.11 – 06.12
    • Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer, 18 år og eldre)
    • Consumer Confidence Index (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land