<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser på jentesnus - sikter mot 100 millioner

På rekordtid har BM Aemulator tatt 2 prosent av markedet og omsetter for nesten 50 millioner. Fortsetter utviklingen passerer de 100 i 2017.

    Publisert 15. des. 2016 kl. 12.00
    Oppdatert 15. des. 2016 klokken 12.09
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 775 ord

    (Finansavisen): – Vi så potensial fra dag én. Dette har gått veldig fort. Vi er to år foran tidsskjema, sier Øyvind Simonsen, daglig leder for BM Aemulator.Det er ikke lov å reklamere for snus i Norge, ei heller ha den synlig i butikken. Likevel har utfordrerne i BM Aemulator klart å bygge seg opp som en reell utfordrer på det norske snusmarkedet på rekordtid, med Epok-snusen.Etter under ett år på markedet gikk Simonsen hardt ut og sa de skulle ta 10 prosent av det norske markedet innen tre år. Et hårete mål. Men Simonsen og medeier Aleksander Nygaard har antagelig ikke tatt en større snus enn leppa kunne bære, for allerede i desember ligger de an til å ta over 2 prosent av markedet.– Hos en del butikker har vi allerede en andel på over 7 prosent, sier Simonsen.Snusen ble lansert i mai 2015. Det året solgte de for knappe 7 millioner. I år ligger det an til å passere 45 millioner. For 2017 er målet er å passere 100 millioner kroner.I vår fortalte Simonsen at de behøver én million bokser omsatt for å gå i null. Det har de allerede passert, for i 2016 omsetter Aemulator rundt 1,7 millioner bokser inkludert tax-free-salget, mot 350.000 året før. Dermed tjener de allerede penger på snusen.Startet forsiktigDet norske markedet er på 60 millioner bokser i året, ikke inkludert tax-free salg. For desember er 2 prosent av dette Epok-bokser. Det tilsvarer 1,2 millioner bokser i året, men Simonsen mener de skal ligge på rundt 3 millioner i 2017, eller 5 prosent av markedet.I løpet av de neste årene er målet altså 10 prosent av markedet, som vil gi en omsetning på 350–400 millioner kroner.– Snusen er pakket i hvite, rene poser og renner ikke. Det er det mange som liker, sier Simonsen, og legger til at det er populært med smaksalternativer som melon og blåbær.De begynte med å selge i kiosker og på bensinstasjoner. Og i Tax-free. Sistnevnte ble avgjørende for suksess. Terskelen for å prøve nye ting er lavere der. Dessuten innførte de en 5-pack med snus med fem forskjellige smaker. Det gjorde det enklere å initiere nye smaksopplevelser.– Det var en genistrek, men nå ser vi at snusen begynner å bli så etablert der at mange heller kjøper den smaken de liker, sier han.Inn i dagligvareI år begynte de å dukke opp i dagligvarebutikker. Ikke så lenge etter nyttår dukker de opp i alle dagligvarekjeder, over hele landet. Det betyr at Rema 1000, Kiwi, Coop og Meny vil ha snusen tilgjengelig.– Mange leverandører klager over at kjedene er så vanskelige og kjipe, men vi opplever samarbeidet som konstruktivt og godt. Selvsagt er det beinharde forhandlinger, men vi klager ikke, sier Simonsen.Epok ble lansert i Norge cirka samtidig som snusen ble flyttet inn i egne skap bak kassen. Dermed krevde det enda mer av gründerne for å få dette ut til folk.– Styreleder i Aemulator er Gunnar Skytteren. Han har 12 års bakgrunn i snus-giganten Swedish Match, og var tydelig på en ting før salget ble startet. Norge måtte ha en snus med mintsmak, forteller Simonsen.Mintsmak er ikke vanlig i Sverige, men de fikk produsenten med på det. Og det ble en av suksessene som sørget for at merket kunne vokse i Norge.– Vi er populære blant kvinner, og treffer et eget segment i snusmarkedet, sier Nygaard.Epok Ice mint-varianten er blitt en av de mest solgte i sitt segment, til tross for at den bare har vært på markedet et drøyt halvår. Nygaard forklarer at mellom 65 og 70 prosent av kundene er kvinner. Og over 60 prosent av kjøperne er under 30 år.– Vi treffer dem som ikke har en preferanse for at snus skal smake tobakk, eller ha en smak med ettersmak av tobakk, sier han.Pakkes bortSamtidig som Epok er på vei inn i samtlige norske utsalg har helseminister Bent Høie fått gjennom at all innpakning av snus og sigaretter skal pakkes i gusjebrune emballasjer, fritt for logo og smaksinformasjon.– Vi synes det er positivt å redusere antallet røykere. Men vi synes det er underlig at snus blir sidestilt når det er 90 prosent mindre skadelig, sier Simonsen.Begge er spente på hvilken effekt de nøytrale pakkene til helseminister Bent Høie vil få.– Det ble jo varslet effekter ved innføringen av snusskapene og, men utviklingen siden har jo vært en helt annen, sier Nygaard.– Vi synes det er problematisk at vi ikke skal kunne vise frem varemerke, smak og styrke på lovlige produkter, sier Simonsen.De mener markedet sementeres slik det er i dag. Det vil ikke være rom for innovasjon eller nye produkter.– Det er viktig å komme bredest mulig ut før det kommer, sier Simonsen.