<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig, men kjedetopper tror økt salg vil gjøre at det lønner seg i lengden.

Publisert 3. feb. 2017
Oppdatert 3. feb. 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 181 ord
lead

Etter at Rema introduserte kundeprogrammet Æ kom Kiwi og Coop etter med egne kundefordelsprogrammer. Også matvarekjeden Meny svarte med rabattprogram tidligere denne uken. Men pengene renner ut når matvarekjedene øker rabattene, skriver Dagens Næringsliv. – Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, men vektlegger at de har ingen planer om å endre rabatten de har innført på frukt og grønt. –Målet er å få flere og mer fornøyde kunder, og når vi selger mer, så går totalregnestykket opp, sier han. Også Coops lavpriskjede Extra gir rabatt på frukt og grønt.– Når vi i januar har hatt rekordmange kunder i våre butikker, samt en 20 prosents salgsvekst på frukt og grønt, så er dette med på å veie opp for det tresifrede millionbeløpet bonusen koster, sier kjededirektør Christian Hoel.Rema selger dagligvarer for rundt 65 milliarder kroner i året, men en rabatt på ti prosent på det kundene handler mest, vil fort vises på omsetningen.– Vi investerer i å ha fornøyde kunder. Og det fortsetter vi med gjennom Æ, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum. (©NTB)