<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklame om vrakpant på FM-radioer stanses

Elkjøp har stoppet en reklamekampanje for vrakpant på FM-radioer etter henvendelse fra Lokalradioforbundet, som mener budskapet bryter med markedsføringsloven.

Publisert 11. feb. 2017
Oppdatert 11. feb. 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Et gammel radioapparat - Foto: Scanpix
Et gammel radioapparat - Foto: Scanpix

Hovedinnholdet i annonsene er at radioen blir helt stille når FM-nettet slukkes, og at forbrukeren dermed må kjøpe en ny dab-radio for å få lyden tilbake. – Budskapet er ikke riktig når en vet at godt over 180 norske lokalradiostasjoner vil fortsette å benytte FM-plattformen til minst 2022. Norsk Lokalradioforbund er derfor av den oppfatning at det å gi feilaktige opplysninger regnes som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de kanskje ellers ikke ville ha truffet, heter det på forbundets nettside.I et tilsvar skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp at de er enige at ordlyden i kampanjen er uheldig, og at den heller ikke er 100 prosent korrekt ut ifra de faktiske forhold. De skriver videre at man derfor har besluttet å stoppe kampanjen med umiddelbar virkning i påvente av nye produksjoner.(©NTB)