<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bergens toppattraksjon fløy til rekordnivå

Bergens toppattraksjon, Fløibanen, oppnådde rekordomsetning i 2016. Årsaken var økt aktivitet i lavsesongen og overtagelse av to salgssteder.

Publisert 6. aug. 2017
Oppdatert 6. aug. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead

FINANSAVISEN: I 2016 hadde Fløibanen en omsetning på 77 millioner, som tilsvarer en oppgang på 21 millioner kroner fra året før.På bunnlinjen økte årsresultatet fra 11,5 til 16 millioner.Nytt konsept– Vi gjorde en strategisk beslutning i 2014, og denne har så langt vist seg å være en suksess, sier adm. direktør i Fløibanen Anita Nybø til Finansavisen.Selskapet har i 2016 gjort flere endringer, og styrer nå flere av salgsstedene som er tilknyttet den 99 år gamle banen.– I starten av 2016 tok vi over kiosken som ligger i selve stasjonsbygget og tilførte et nytt konsept. I tillegg etablerte vi en kafe i tilknytning til butikken på Fløyen. Dette har vært en vellykket satsning, og står for en stor del av omsetningsveksten, forklarer Nybø.HelårsaktivitetMen veksten skyldes også flere passasjerer. Fløibanen hadde 1,7 millioner påstigninger i 2016, en økning på 125.000 fra året før.Av den samlede veksten, kom 70 prosent i lavsesong, altså fra oktober til mai.– Dette er en del av strategien. Vi går fra å være «bane og utsikt» til å være «Lekegrind og aktivitet». Opplevelsen av Fløibanen og utsikten er alltid med oss. Men i tillegg hadde vi 60 ulike arrangement som var med på å skape økt aktivitet i lavsesongen.Passasjerveksten har skapt mersmak, og ambisjonen er klar;– Vi skal ha to millioner påstigninger i 2021, slår Nybø fast.Nybø forklarer at de ønsker å appellere enda sterkere til de som bor i Bergen.– Vi ser at bergenserne ser på oss med helt andre øyne og står for mye av veksten i lavsesongen. Aktiviteter som konserter, familiedager, ski og aking gjør at bergenserne har en grunn til å bruke banen oftere.