TINE jakter tapte markedsandeler
TINE taper markedsandeler til plantebaserte alternativer til melk. Nå svarer de med nye smaker, mindre sukker og fett, laktosefritt og proteinrikt i utvalget.

TINE prøver med årets nye produkter å hente inn forbrukere som er opptatt av trendene.– Vi ser at mange er opptatt av ytelse, prestasjoner og effektivitet. De er opptatt av mat og drikke som de mener er sunnere for dem selv. Det kan være mindre fett, mindre sukker eller mer protein. Nå lanserer vi flere produkter som leverer på dette, sier selskapets kommunikasjonsrådgiver Veronika Skagestad til NTB.De siste årene er melkesalget i Norge gått ned.– Vi ser at salget av Tinemelk fortsatt går nedover, noe som blant annet kommer av at vi taper markedsandeler, men også fordi melkeforbruket totalt sett går ned i Norge. Plantebaserte produkter er nok noe av grunnen til det, sier Skagestad.Stadig magrerePlantebaserte varianter som soya-, kokos-, ris-, mandel- og havredrikk er kommet i flere varianter og lanseres som plantebaserte, økologiske og laktosefrie alternativer til melk.Tine svarer på dette med flere produkter, noen uten tilsatt sukker og en proteindrikk uten laktose. Et par magrere melkevarianter er nå tilsatt smaker som kaffe, kakao og bær, også de gjenspeiler populære trender de siste årene.– Vi har også en lett piskbar kremfløte med 25 prosent fett og cottage cheese med yoghurt, også den med lavt innhold av fett, Skagestad.På proteinfronten kommer det også en ny proteinpudding, uten tilsatt sukker.Sterk nedgangI snitt fikk hver innbygger i seg 24,2 liter helmelk i 2006. I 2016 var det tallet redusert til 16,7 liter, en nedgang på 30 prosent.Tilsvarende er konsum av magrere melketyper ned fra 85,6 liter i 2006 til 68,3 liter i 2016, det er en nedgang på 20 prosent. Tallene er hentet fra Helsedirektoratets oversikt over nordmenns kostholdsvaner og gjelder også andre melkeverandører, om Q-meieriene.(©NTB)