<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jacob Cohen og Moncler satser i Oslo

Etter et par år med få, store nyetableringer i detaljhandelen i Oslo sentrum, er flere internasjonale merker på vei inn.

Publisert 7. apr. 2018
Oppdatert 7. apr. 2018
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 692 ord

FINANSAVISEN: - Etter påsken 2016 og frem til jul i fjor har det skjedd veldig lite på ekspansjonssiden for detaljhandel i Oslo sentrum. Vi står oppe i en internasjonal korreksjon, hvor merkene konsoliderer. Opp gjennom historien har det alltid kommet nye, internasjonale aktører som ønsker å etablere seg og se på lokaler. I 2016 hadde vi et par, i fjor hadde vi ingen, sier Remi N. Olsen, leder for detaljhandel i Akershus Eiendom til Finansavisen.- I 2015 hadde vi visninger én gang i uken, sier kollega Jørgen Anker-Rasch, utleiemegler for detaljhandel.Tror på bedringNå mener de to å se bedring i markedet. Aktiviteten har tatt seg litt opp, og flere store, internasjonale merker viser interesse for å etablere seg i Oslo sentrum igjen.Samtidig påpeker Olsen at det også er tegn til økt aktivitet i detaljhandelsetableringer i New York, London og Shanghai.Det mer eksklusive jeansmerket Jacob Cohen åpner snart egen butikk i Akersgata. Italienske Moncler åpner snart i Nedre Slottsgate og flere store aktører har signert leiekontrakter i Oslo sentrum.Det har også lenge versert rykter om at luksusmerket Chanel skal åpne butikk i Oslo.- At dette skjer på så kort tid og samtidig som det er bevegelser i andre markeder, kan være et tegn på friskmelding. Vi tror at vi nå og i tiden fremover vil se hvem som kan håndverket handel og hvem som ikke kan. Det er nå man skal skille klinten fra hveten. Det er ikke bare å åpne butikk lenger, sier Olsen.Svak vekst i klesbransjenIfølge hovedorganisasjonen Virke hadde klesbransjen i Norge en omsetningsnedgang i fjor, for første gang siden 2014. Salget falt med 1,2 prosent for bransjen, med store variasjoner mellom kjedene.Motegiganten Hennes & Mauritz (H&M) har det seneste halvåret hatt omsetningsnedgang, både på konsernnivå og i det norske markedet isolert sett.- Når man ser på klesbransjen i Norge og hvordan de nordiske merkene driver, er det nesten kannibalisme. Man melker altfor mye og klarer ikke å oppnå veksten man ønsker grunnet overetableringer, sier Olsen.- Det er en grunn til at kjeder som H&M har hatt tilbakegang, og nå restrukturerer de distribusjonen sin. Det er en tøff hverdag i handelsbransjen generelt, fortsetter han.- ProfesjonaliseringOlsen mener at de store, internasjonale aktørene har vært med på å skape et mer profesjonelt detaljhandelsmarked i Oslo.- Det startet vel i 2006 da Louis Vuitton etablerte seg. Så kom Mango i 2008, og fra da var toppleien på omtrent 14.000 kroner pr. kvadratmeter. Da Michael Kors etablerte seg i fjor var vi tett opp under 25.000 kroner, sier Olsen.Anker-Rasch påpeker at husleiene i sidegatene til Karl Johan også har økt.- Sidegatene har fulgt med i større grad. Det har vært en stor økning i leiepriser i Karl Johan og de andre beste lokasjonene, samtidig som aktører med lavere marginer sliter med å finne lokaler der husleien kan forsvares, sier han.Det mener de to kan ha bidratt til å skvise ut nordiske merker fra de beste lokasjonene.- Mange lokale og nordiske merker har ikke hatt marginene til å henge med på den utviklingen. Vi tror vi vil se flere internasjonale merker i og rundt Karl Johan, mens en god del av de nordiske vil etablere seg i Bogstadveien og Hegdehaugsveien, sier Olsen.- UtstillingsvinduNorske forbrukere netthandlet for til sammen 45,7 milliarder kroner i fjor, ifølge logistikkselskapet PostNords årlige rapport «Netthandel i Norden».Blant annet som følge av økt netthandel, mener Olsen at mange internasjonale aktører ønsker store flaggskipbutikker.Blant annet åpner Hennes & Mauritz en av sine største flaggskipsbutikker på nærmere 5.000 kvadratmeter i TV 2s gamle lokaler i Karl Johans gate 14.- Disse butikkene fungerer som utstillingsvindu til netthandelen, samtidig som de skal gi en bedre kjøpsopplevelse. Når H&Ms flaggskipbutikk åpner får vi se en riktig og internasjonal utgave av konseptet og konsumentene får en helt annen opplevelse av H&M, sier Olsen.Olsen og Anker-Rasch mener imidlertid ikke at en økt etableringstakt i Oslo sentrum betyr stor omsetningsvekst for detaljhandelen som sådan, men at sentrumshandelen er et viktig lokomotiv for det øvrige markedet.- Oslo sentrum er et lite marked, og det er ikke nødvendigvis slik at utviklingen i leiemarkedet henger sammen med omsetningsveksten. Men vi tror markedet blir mer spennende fremover, fordi vi merker økt interesse fra utlandet, sier Anker-Rasch.