NSB til topps i kåring
Her er selskapene nordmenn mener er mest bærekraftige.

NSB er ifølge norske forbrukere mest bærekraftig i Norge. Det viser resultatet fra Sustainable Brand Index-undersøkelsen 2018. Det er første gang NSB er med i undersøkelsen, og de kommer altså direkte inn på førsteplassen. Flytoget kaprer andreplassen.Et flertall av nordmenn synes at NSB gjør en god eller svært god jobb med miljø- og klimaspørsmål.– Forbrukerne har stor tillit til NSBs arbeid med bærekraft. Ikke minst når det gjelder arbeidet for et grønt skifte innen samferdselssektoren, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnleggeren av Sustainable Brand Index, i en melding.Fjorårets vinner Tine falt flere plasseringer og havnet i år på niendeplass. I stedet ble konkurrenten Q-Meieriene opplevd som mer bærekraftig, og de havnet totalt som nummer fem i undersøkelsen. Blant andre store selskaper i årets undersøkelse legger vi merke til Kiwi (6. plass), Tesla (7. plass) og IKEA (8. plass).Selskapet som øker mest i anseelse innen bærekraft mellom 2017 og 2018, er Unilever, som går opp hele 26 prosentpoeng. Deretter kommer Joe & the Juice og Scandic.Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018
Plass | Varemerke | Bransje |
1 | NSB | Transport |
2 | Flytoget | Transport |
3 | Stormberg | Klær og mote |
4 | Rørosmeieriet | Næringsmiddel |
5 | Q-Meieriene | Næringsmiddel |
6 | Kiwi | Dagligvarebutikker |
7 | Tesla | Biler |
8 | IKEA | Møbler og interiør |
9 | Tine | Næringsmiddel |
10 | Nordic Choice Hotels | Hotell |