<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NSB til topps i kåring

Her er selskapene nordmenn mener er mest bærekraftige.

Publisert 10. apr. 2018 kl. 17.09
Oppdatert 10. apr. 2018 klokken 17.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 265 ord
tog, jernbane, nsb

NSB er ifølge norske forbrukere mest bærekraftig i Norge. Det viser resultatet fra Sustainable Brand Index-undersøkelsen 2018. Det er første gang NSB er med i undersøkelsen, og de kommer altså direkte inn på førsteplassen. Flytoget kaprer andreplassen.Et flertall av nordmenn synes at NSB gjør en god eller svært god jobb med miljø- og klimaspørsmål.– Forbrukerne har stor tillit til NSBs arbeid med bærekraft. Ikke minst når det gjelder arbeidet for et grønt skifte innen samferdselssektoren, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnleggeren av Sustainable Brand Index, i en melding.Fjorårets vinner Tine falt flere plasseringer og havnet i år på niendeplass. I stedet ble konkurrenten Q-Meieriene opplevd som mer bærekraftig, og de havnet totalt som nummer fem i undersøkelsen. Blant andre store selskaper i årets undersøkelse legger vi merke til Kiwi (6. plass), Tesla (7. plass) og IKEA (8. plass).Selskapet som øker mest i anseelse innen bærekraft mellom 2017 og 2018, er Unilever, som går opp hele 26 prosentpoeng. Deretter kommer Joe & the Juice og Scandic.Topp 10 – Sustainable Brand Index 2018

PlassVaremerkeBransje
1NSBTransport
2FlytogetTransport
3StormbergKlær og mote
4RørosmeierietNæringsmiddel
5Q-MeierieneNæringsmiddel
6KiwiDagligvarebutikker
7TeslaBiler
8IKEAMøbler og interiør
9TineNæringsmiddel
10Nordic Choice HotelsHotell
Slik ble undersøkelsen utførtSustainable Brand Index er Nordens største undersøkelse om bærekraft, og den har blitt gjennomført årlig siden 2011. Undersøkelsen har som mål å belyse bærekraft samt spre og øke kunnskapen om det. I 2018 har totalt cirka 40.000 respondenter blitt intervjuet i Norden. 16.600 i Sverige, 6.200 i Norge, 7.000 i Danmark og 9.600 i Finland. Målgruppen for undersøkelsene er allmennheten i alderen 16–70 år i de respektive landene. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i hvert enkelt land. Intervjuene ble gjennomført fra januar til mars 2018.