<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dette cruiseskipet er fremtiden for norske skipsverft

Fredag 15. juni ble Le Laperouse levert som det første cruiseskipet i en serie av flere nybygg fra Vard Søviknes. Statlige GIEK er sentral i finansieringen av alle skipene.  

Publisert 18. juni 2018
Oppdatert 30. aug. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord

 I en pressemelding fra GIEK, fremkommer det at kjøperen av Le Laperouse er det franske cruiseselskapet Ponant, en etablert aktør innen ekspedisjons- og luksuscruise. Ponant har bestilt ytterligere seks cruiseskip som Vard skal levere frem til 2021.«Le Laperouse representerer et betydelig fremskritt for rederiet og er resultatet av tett samarbeid med Vard. Skipet har fremragende maritime egenskaper, høy teknisk standard og møter alle ønskelige krav til komfort. Samtidig er vi svært fornøyd med å dra nytte av GIEK som sammen med Vard har gitt oss et fullstendig tilbud som ble levert på svært profesjonelt vis», sier administrerende direktør i Ponant, Jean-Emmanuel Sauvé.«Våre garantier er ofte avgjørende for at norske verft vinner byggekontrakter som ellers ville tilfalt utenlandske konkurrenter», sier Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK, som bidrar med finansielle garantier til prosjektet».«De siste årene har vært krevende for verftsindustrien, men bransjen omstiller seg raskt. Nå utgjør cruiseskip over 50 prosent av ordrereserven ved norske verft. Cruisemarkedet kompenserer delvis for nedgangen i offshorebransjen, og er nå det største markedet for norske verft. Vi venter fortsatt vekst i markedet – og flere garantisøknader til GIEK», legger hun til.Ny æra i norsk verftsindustriTradisjonelle cruiseverft i Italia, Finland, Frankrike og Tyskland har hittil stått for mesteparten av skipsbyggingen til cruiserederiene. Nå stiger etterspørselen etter mindre spesialfartøyer for ekspedisjoner med høy standard. Norske verft tilbyr teknologikompetanse, gode miljøstandarder og fleksibilitet og har derfor sikret seg en stor del av kontraheringen innenfor ekspedisjons- og luksuscruisemarkedet.«Norsk verftsindustri har lang tradisjon for å levere høykvalitetsskip til offshorebransjen. Dette har vært en styrke i omstillingen til cruisebransjen, som også krever høy kvalitet», sier verftsdirektør Frode Klokk ved Vard SøviknesStaten bygger tillit mellom verft, rederi og bankerDe syv cruiseskipene som Ponant har kontrahert representerer norsk eksport for flere milliarder kroner. GIEKs statlige långivergaranti stilles overfor franske banker som deler risiko med GIEK og deltar i Ponants finansiering av prosjektet.«Vi ser tydelig at GIEKs garantier er viktige for å oppnå kontrakter i nye markeder og hos nye kunder. Vi er glade for å kunne bidra til en ny optimisme for fremtiden til norske verft», avslutter Nistad i GIEK.