<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norges første elfly på vingene med Solvik-Olsen om bord

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er passasjer når Norges første elfly går på vingene mandag. Elfly-teknologien gleder Framtiden i våre hender.

Publisert 16. juni 2018
Oppdatert 16. juni 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 199 ord
lead

Avinor, som eier elflyet, har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Satsingen gleder Framtiden i våre hender.– Unødvendig flyging bidrar til å ødelegge klodens klima med enorme utslipp av CO2, sier leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.Elflyet, et Alpha Electro G2 som er produsert i Slovenia, skal ta av fra Oslo lufthavn mandag ettermiddag, og det skal flys av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Flyet, som har en ladetid på to timer, har ikke plass til flere passasjerer enn Solvik-Olsen. Den praktiske nytten er imidlertid ikke målet med flyturen, mener Riise.– På samme måte som Think, Buddy og Tesla Roadster viste at det var mulig å kjøre biler på strøm, viser dette elflyet at det er mulig å fly elektrisk. Poenget med flyet er å vise at det går an, sier hun.Mandagens historiske flytur er et viktig innblikk i miljøfremtiden, mener Framtiden i våre hender, som ønsker at elbilpolitikken overføres til elfly.– Luftfarten må lære av norsk elbilpolitikk. Norge har blitt et ledende land for elbiler fordi regjeringen har brukt hele verktøykassa. Det samme må gjelde for elflyene, sier Riise.(©NTB)