I 2017 satt Securmark, som leverer tyverimerking til båter og båtmotorer, også igjen med et resultat på mer enn ti millioner før skatt. Dette etter å ha kjøpt opp Sykkelregisteret fra Falck i mai samme år.- Mer båtsalg gir flere tyverimerkinger. Det merkes godt både på topp- og bunnlinjen vår. I tillegg har satsningen vår på sykkel allerede gitt utslag, sier Jostein Tveide, daglig leder i Securmark, som blant annet har Redningsselskapet på eiersiden.Ingen nedgang i tyverierBåtbransjen melder om gode tider, det merkes også av bransjens leverandører. Gjennom sitt nettverk av norske og svenske båtforhandlere har Securmark siden 1988 tyverimerket titusenvis av båter og båtmotorer. I mai i fjor ble også Falck Sykkelregister kjøpt opp, hvor teknologien og erfaringene fra båtbransjen ble overført til en ny bransje.- Vi så en mulighet for å vokse og få flere bein å stå på. Regnskapet viser at satsningen har vært vellykket, sier Tveide.Tall fra Finans Norge viser at det de siste årene ikke har vært noen særlig nedgang i antall båttyverier i Norge. Tveide mener antall tyverier er altfor høyt:- Tiltak som blant annet Securmark-merking, økt oppmerksomhet og ny teknologi har hatt en preventiv effekt, men de frekke tyvenes herjinger ødelegger fremdeles båtferien for altfor mange nordmenn hver eneste sesong, sier han, og mener tyveri og omsetning av tyvgods er altfor enkelt:- Fra vår side avslører vi tyverier og tilbakefører verdier til kunder og forsikringsselskaper stort sett hver eneste dag. Vi arbeider aktivt sammen med politi og tollvesen, men både vi og bransjen for øvrig har fortsatt en jobb å gjøre for å få ned antall tyverier.Ser mot utlandetSecurmark har allerede etablert et datterselskap i Sverige hvor problemene med båt- og motortyverier er enda større enn i Norge. Dette selskapet leverer også gode resultater, og kunne i 2017 for første gang notere seg for et millionoverskudd før skatt.Selskapet feirer i år sitt 30-års jubileum, og nå ser Securmark, som er lokalisert på bryggekanten i Arendal, utover mot andre deler av verden.- Vårt system er allerede internasjonalt, og blir i dag flittig brukt av både politi, toll, grensepoliti og andre myndigheter i blant annet Tyskland, Polen, Latvia, Litauen, Estland, i tillegg til selvsagt Norge og Sverige. Det er ikke lenger slik at majoriteten av båter og båtmotorer som stjeles omsettes og brukes lokalt. En meget stor andel går rett på laste- og varebiler og transporteres ut av landet, gjerne til Øst-Europa, forklarer Tveide, og sier at det er stor grad av profesjonalitet blant tyvene, og det gjerne er de samme bandene som opererer på tvers av landegrensene.- Sannsynligheten for at mange av disse kjenner til, og kanskje allerede har kommet i problemer på grunn av Securmark, er derfor stor. På den måten vil vårt system og vårt kjente merke ha en preventiv effekt fra første dag, også i nye markeder.Tveide mener det derfor er naturlig med en utvidelse til både de andre nordiske landene og øvrige markeder som har problemer med tyverier.- Når vi nå har bygget oss et sterkt finansielt grunnlag er det på tide å ta produktet vårt videre ut i verden. Dette gjør selvsagt at 2018-tallene neppe vil bli like hyggelige på bunnlinjen som i 2017, men det er nå vi er rustet til å investere i vekst, sier Tveide.