<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser 200 millioner på fiskeboller

Vesteraalens har fått napp i Kina og håper på dobling av omsetningen om fire år.

Publisert 15. jan. 2019
Oppdatert 25. mars 2019
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 947 ord
lead

– Vi selger 1,5 millioner bokser med fiskeboller i Norge hvert år. Om tre-fire år er det realistisk at vi har like stor omsetning fra salg av fiskeboller og marine oljer i Kina, sier Viktor Johnsen, daglig leder i Vesteraalens.Bedriften startet i 1912, og fiskebolleboksene med grønn farge og løkkeskrift er et kjent innslag i norsk dagligvarehandel.De seneste årene er det blitt fart på salget. Omsetningen er blitt doblet siden 2014, og bare i 2018 var veksten på 15 prosent.Men dette er bare starten, mener Johnsen.– De tre seneste årene har veksten for selskapet vært begrenset av produksjonskapasiteten. Når fabrikkutvidelsen er klart tidlig i 2019, vil disse begrensningene være eliminert. Budsjettet for 2019 er en omsetning på rundt 140 millioner kroner, opplyser han.– Har bare jobbet med detteI oktober fortalte TV2 at selskapet har fått kontrakt på eksport av fiskeboller til Kina. Selskapet har så langt brukt rundt 5 millioner kroner på Kina-satsingen, som blant annet omfatter eget salgskontor i Shanghai.Ambisjonen er at Kina-eksporten skal bli langt mer enn et kuriøst innslag på kundelisten.– Flere av oss har jobbet stort sett kun med dette i lang tid. Vi har lagt mye arbeid i det regulatoriske, transporten, emballasje og annen markedsføring, sier Johnsen.Den viktigste nøkkelen til suksess i Midtens rike mener Johnsen imidlertid er et samarbeid med distributøren Alliance, i tillegg til egen, lokal tilstedeværelse.– Folk på bakken i Kina er avgjørende for å følge opp teamet i Alliance, legger han til.Selger hermetikk på nettDen viktigste salgskanalen for fiskebollene vil være JD.com, et kinesisk nettsted som kan sammenlignes med Amazon.– I tillegg må vi være tilstede i butikker for at kunden skal se produktet, sier Johnsen.– Hva gjør deg sikker på at dere vil lykkes?– Vi har det setupet som trengs for å kunne lykkes i Kina. Vi kunne aldri ha gjort dette alene. Til det trengs detaljert kjennskap. Alliance har sitt eget salgsapparat og vil markedsføre produktet slik at det treffer kinesiske ganer. Det nytter ikke å selge fiskebollene med poteter, hvit saus og bacon som tilbehør, sier han.I norske butikkvarehyller er merket Sunnmøre en konkurrent til Vesteraalens. I tillegg selger flere av dagligvarekjedene private label-varianter av den norske hermetikkspesialiteten.Johnsen er også oppmerksom på at kinesiske produsenter kan lage fiskebollene selv.– Hvorfor skal de kjøpe fra dere?– Fordi kineserne er veldig opptatt av matsikkerhet og the nordic way of life . De ønsker produkter fra Europa, og da særlig Norge, og vi bruker kun norske råvarer. Flere enn oss mener det er stort marked for nordiske matprodukter i Kina, sier han.Bygger 16 mål fabrikk

De seneste årene har Vesteraalens investert 200 millioner kroner i utstyr og ny fabrikk på 16.000 kvadratmeter.– Vi er blitt mye mer enn en fiskebollefabrikk. Vi produserer egne omega 3-oljer som blant annet brukes som bakeingrediens. Det tredje benet vi står på er filet, som starter opp i løpet av første kvartal 2019. Omega-3 oljer og filet har vi planer om å eksportere til hele verden, sier han.Investeringen er i hovedsak finansiert gjennom egenkapital og lån fra Innovasjon Norge og Sparebank 1 Nord-Norge, og selskapet har også hentet ny egenkapital.– Vi har gjennomført flere emisjoner i selskapet i takt med selskapets behov. Dette har vært rettet mot eksisterende og nye aksjonærer som har vist interesse for Vesteraalens, sier Johnsen.Emisjonen skjedde i løpet av 2018, og da ble selskapet verdsatt til 189 millioner kroner.– Det har vært prisingen de siste tre årene. Verdsettelsen må ses i sammenheng med at emisjonene i hovedsak har vært rettet mot eksisterende aksjonærer, legger han til.Er på oppkjøpsradaren2018-regnskapet ligger imidlertid an til å bli gjort opp med nullresultat.– Det skyldes oppskalering av organisasjonen og investeringer for fremtidig vekst, understreker Johnsen.Han bekrefter at selskapet har havnet på radaren hos flere potensielle kjøpere.– Vi har hatt mange forespørsler om oppkjøp fra flere investorer, men disse har vi høflig takket nei til. Ønsket om lokal kontroll av selskapet har vært prioritert av dagens eiere, understreker han.Sør-Norge dominerer i eksportprisenVesteraalens ble den første bedriften som er nominert til kåringen av årets eksportbedrift i 2019.Det opplyser Ole Gjuv Pedersen, senior kommunikasjonsrådgiver i Eksportkreditt.Etter at fristen går ut 15. januar går juryen for årets eksportpris i gang med å sile kandidatene. Juryen ledes av John G. Bernander, tidligere kringkastingssjef og adm. direktør i NHO.Når juryen er ferdig med sitt arbeid utpekes vinneren under Eksportkonferansen på Clarion Hotel the Hub i Oslo, 30. april 2019.Prisen og konferansen arrangeres av fire statlige etater og selskaper i samarbeid: Innovasjon Norge, Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK), GIEK Kredittforsikring og Eksportkreditt Norge. Prisen deles ut av næringsministeren.Det er så langt kommet inn 45 nominerte. 47 norske bedrifter ble nominert til Eksportprisen i 2018.– Vanligvis kommer det en del nominasjoner når det nærmer seg fristen. Det er stor spredning i bransjer og geografi. Her er det alt fra fiskeboller til IT-bedrifter. Dette er i tråd med våre ønsker, siden vi vil ha frem mangfoldet av eksportbedrifter i Norge, opplyser Gjuv Pedersen.De fleste nominerte bedriftene er så langt fra Sør-Norge.– Hovedtyngden av nominasjonene er fra SMB-segmentet, men det er også noen store bedrifter, legger han til.Eksportprisen 2019Har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute.Hvem som helst kan nominere en eksportbedrift, og bedriften kan også nominere seg selv.Bak kåringen står Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge.Juryleder er John G. Bernander.Fristen for å nominere bedrifter er 15. januar 2019.Eksportprisen deles ut på Eksportkonferansen 30. april 2019 på Clarion Hotel The Hub.I mars og april 2019 kan du lese om ti av kandidatene i en egen artikkelserie i Finansavisen.Tidligere vinnere av eksportprisen2018: Airthings2017: 3B - The fibreglass company2016: StormGeo2015: Lerøy Seafood2014: Jets Vakuum