– Vi selger 1,5 millioner bokser med fiskeboller i Norge hvert år. Om tre-fire år er det realistisk at vi har like stor omsetning fra salg av fiskeboller og marine oljer i Kina, sier Viktor Johnsen, daglig leder i Vesteraalens.Bedriften startet i 1912, og fiskebolleboksene med grønn farge og løkkeskrift er et kjent innslag i norsk dagligvarehandel.De seneste årene er det blitt fart på salget. Omsetningen er blitt doblet siden 2014, og bare i 2018 var veksten på 15 prosent.Men dette er bare starten, mener Johnsen.– De tre seneste årene har veksten for selskapet vært begrenset av produksjonskapasiteten. Når fabrikkutvidelsen er klart tidlig i 2019, vil disse begrensningene være eliminert. Budsjettet for 2019 er en omsetning på rundt 140 millioner kroner, opplyser han.– Har bare jobbet med detteI oktober fortalte TV2 at selskapet har fått kontrakt på eksport av fiskeboller til Kina. Selskapet har så langt brukt rundt 5 millioner kroner på Kina-satsingen, som blant annet omfatter eget salgskontor i Shanghai.Ambisjonen er at Kina-eksporten skal bli langt mer enn et kuriøst innslag på kundelisten.– Flere av oss har jobbet stort sett kun med dette i lang tid. Vi har lagt mye arbeid i det regulatoriske, transporten, emballasje og annen markedsføring, sier Johnsen.Den viktigste nøkkelen til suksess i Midtens rike mener Johnsen imidlertid er et samarbeid med distributøren Alliance, i tillegg til egen, lokal tilstedeværelse.– Folk på bakken i Kina er avgjørende for å følge opp teamet i Alliance, legger han til.Selger hermetikk på nettDen viktigste salgskanalen for fiskebollene vil være JD.com, et kinesisk nettsted som kan sammenlignes med Amazon.– I tillegg må vi være tilstede i butikker for at kunden skal se produktet, sier Johnsen.– Hva gjør deg sikker på at dere vil lykkes?– Vi har det setupet som trengs for å kunne lykkes i Kina. Vi kunne aldri ha gjort dette alene. Til det trengs detaljert kjennskap. Alliance har sitt eget salgsapparat og vil markedsføre produktet slik at det treffer kinesiske ganer. Det nytter ikke å selge fiskebollene med poteter, hvit saus og bacon som tilbehør, sier han.I norske butikkvarehyller er merket Sunnmøre en konkurrent til Vesteraalens. I tillegg selger flere av dagligvarekjedene private label-varianter av den norske hermetikkspesialiteten.Johnsen er også oppmerksom på at kinesiske produsenter kan lage fiskebollene selv.– Hvorfor skal de kjøpe fra dere?– Fordi kineserne er veldig opptatt av matsikkerhet og the nordic way of life . De ønsker produkter fra Europa, og da særlig Norge, og vi bruker kun norske råvarer. Flere enn oss mener det er stort marked for nordiske matprodukter i Kina, sier han.Bygger 16 mål fabrikk