Det er en rekke ting man ikke vet før man lager et startup. Denne uken benyttet vi sjansen til å spørre fem gründerselskaper hva de gjerne selv skulle visst, før de satt i gang. Tipsene og historiene var mange. - Ha god tålmodighet i forhold til å lande avtaler. Jeg har fått ja og tommel opp hos veldig mange aktører, også store aktører, som bruker lang tid på å lande en avtale, og som startup-selskap er det veldig kostbart, forteller Diwala-gründer Thea Sommerseth Myhren, som har bygget en ferdighetsplattform ved hjelp av blockchain-teknologi. Også COO i Dr. Dropin som har vokst fra én til syv private legeklinikker på 1,5 år, har gjort seg noen erfaringer underveis. - En ting som er veldig viktig, og som vi kanskje ikke reflekterte så mye over i starten, er hvor lang tid det tar å rekruttere dyktige mennesker, sier COO i Dr. Dropin, Kristoffer Ingebritsen.Gründeren bak videoplattformen Vibbio, Marianne Bratt Ricketts, sier hun har blitt flinkere til å plukke opp telefonen.- De gangene jeg ikke har hatt kompetansen selv, har jeg fort bestemt meg for at da får jeg lese syv bøker og bare blir god på det. Men utover i 2018, hvor det begynte å bli litt alvor av det, ble jeg mye flinkere til å plukke opp telefonen og ringe folk jeg ikke kjente, men som jeg visste var kompetente innenfor noe. Det å tørre og spørre om hjelp er viktig, mener Bratt Ricketts, som ble overveldet over hvor hjelpsomme folk er, bare man spør.Denne uken har HegnarTV og HegnarPodden hatt fokus på startup-selskaper.Med oss i studio har vi vi hatt blant annet gründerne bak Flor, Diwala, Dr. Dropin, Vibbio og Wheel.me.Vi spurte alle selskapene hvilke erfaringer de hadde gjort seg underveis - og de beste tipsene de kunne dele med andre som ønsker å satse på egenhånd.HØR GRÜNDERNES BESTE TIPS I STARTUP-SPESIAL PÅ HEGNARPODDEN UNDER: