<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Etiopia-flystyrt: - Rutinene ble fulgt

Rutinene ble fulgt, men Boeing bør granske kontrollsystemet i 737 MAX-flyene etter flystyrten i Etiopia i mars, ifølge foreløpig granskingsrapport.

Publisert 4. apr. 2019
Oppdatert 4. apr. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 161 ord
lead
Mulugeta Ayene
Mulugeta Ayene

Etiopias transportminister Dagmawit Moges presenterte torsdag den foreløpige granskingsrapporten etter ulykken i mars.Moges sier at pilotene og mannskapet fulgte prosedyrene til punkt og prikke, men at de ikke klarte å få kontroll over flyet.– Mannskapet hadde alle lisenser og kvalifikasjoner for å gjennomføre flygningen. Det anbefales at flyets kontrollsystem gås over av produsenten, sa transportministeren.Ulykken med flyet fra Ethiopian Airlines skjedde 10. mars like etter avgang fra Addis Abeba, og alle de 157 om bord mistet livet. En nesten identisk ulykke skjedde med en Boeing 737 MAX i Indonesia fem måneder tidligere.Etter den siste ulykken ble fly av denne typen satt på bakken over hele verden i påvente av at produsenten skal oppgradere programvaren som kontrollerer mye av det som skjer om bord.De løsninger Boeing vil gjennomføre, må godkjennes av amerikanske luftfartsmyndigheter og andre kontrollinstanser. Det er foreløpig ikke satt noen dato for dette.I Norge har Norwegian tatt alle sine 737 MAX-fly ut av trafikk.(©NTB)Se også: Rapporten med anbefaling til Boeing