<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pilotene fulgte nødprosedyren før styrten

Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte.

Publisert 3. apr. 2019
Oppdatert 3. apr. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

157 mennesker omkom da Boeing 737 MAX 8-maskinen fra Ethiopian Airlines styrtet 10. mars.En foreløpig rapport om ulykkesårsaken kan ifølge det etiopiske transportdepartementet komme allerede denne uken.I kjølvannet av flyulykken i Indonesia i oktober i fjor, der et fly av samme modell styrtet, ga Boeing nye instrukser til piloter som flyr denne modellen, om hvordan de kan slå av det automatiske anti-steile-systemet kalt MCAS.Skrudde på systemet igjenKilder som har lest deler av den foreløpige ulykkesrapporten, sier til Wall Street Journal at pilotene på Ethiopian Airlines-flyet hadde fulgt nødprosedyren og skrudd av MCAS-systemet da flyets nese begynte å peke nedover.Men pilotene klarte ikke å få flyet til å vende nesen opp igjen og valgte derfor å skru systemet på igjen mens de forsøkte å gjenvinne kontroll over maskinen.Disse opplysningene er baser på data som er hentet ut fra flyets ferdskriver og taleregistrator, sier kildene til avisen.Oppdaterer systemetAnti-steile-systemet MCAS har blitt pekt på av etterforskere som en mulig medvirkende årsak til de to 737 Max-ulykkene i Indonesia og Etiopia. Systemet er ment å tvinge flyets nese nedover dersom det steiler for mye.Men etterforskere mener at en feil kan føre til at systemet slår inn og tvinger flyet ned selv om det i utgangspunktet ikke steiler.Samtlige fly av denne modellen er inntil videre satt på bakken verden over. Boeing opplyser at de jobber med å oppdatere MCAS-systemet.(©NTB)