LIVORNO/PORTOFINO/MONTE CARLO: – Det var en flott seremoni, synes du ikke? Jeg visste ingenting om opplegget, sier Torstein Hagen (75).Navneseremonien til det ferskeste tilskuddet i flåten, «Viking Orion», er nylig gjennomført i havnen i italienske Livorno. Astronaut og gudmor Anna Fisher har trukket paralleller mellom romfart og cruise, Sissel Kyrkjebø har opptrådt i bunad og flasken med Linie-akevitt er knust mot baugen.I «owner’s suite» på syvende dekk sitter Hagen ikledd sort dress med Viking-pin i jakkeslaget. Malingsstrøkene ombord på «Viking Orion» har såvidt rukket å tørke, før jomfruseilasen fra Roma til Barcelona.– Dette er omtrent det eneste rommet som ikke er identisk på de havgående skipene. Her har designerne litt spillerom. Ellers er alt kliss likt, sier Hagen.Viking Cruises hadde i fjor nær 450.000 gjester. Selskapet omsetter for 3 milliarder dollar i året, tilsvarende nær 25 milliarder kroner, og har 8.000 ansatte, ifølge Hagen. Målt i omsetning er Viking Cruises dermed blitt på størrelse med Aker Solutions og Norwegian.Bygger mer enn FredriksenViking Cruises ble startet i St. Petersburg i 1997. Fire gamle, russiske skip ble kjøpt for 8 millioner dollar og oppgradert til vestlig standard.I dag er det ingen selskaper som tar med flere amerikanere på elvecruise i Europa enn Viking Cruises. Elvecruiseflåten teller 64 skip og ytterligere syv er under bygging.I tillegg vokser den havgående flåten raskt. De nye søsterskipene «Viking Star», «Sea», «Sky», «Sun» og «Orion», som alle har rom til 930 passasjerer, er satt i drift. «Viking Jupiter» skal være klar til bruk i 2019, og ytterligere fire havgående skip leveres innen 2023.Les også: Mayday - maydayI tillegg ble det, som Finansavisen nylig omtalte, klart at Viking Cruises tar i bruk opsjonen på seks nye skip fra italienske Fincantieri, slik at den havgående flåten vil øke til 16 skip innen utgangen av 2027.Ifølge verdivurderingstjenesten VesselsValue.com har til sammenligning shippingkjempen John Fredriksen 26 nybygg hos skipsverftene til en anslått markedsverdi på 3 milliarder dollar.Hagens ti kommende nybygg til havs er alene verdt 3 milliarder euro, hvis man legger til grunn en pris pr. skip på 300 millioner euro. I tillegg kommer nybyggingen innen elvecruise, samt en intensjonsavtale for design og bygging av to cruiseskip hos verftsgruppen Vard.Med en nybyggingsordrebok på over 30 milliarder kroner, bygger Hagen nå altså mer enn Fredriksen, som omregnet til norske kroner har nybygg til snaue 25 milliarder.Sier nei til barn om bordEn tydelig definert strategi for hva selskapet er, og ikke er, har vekket interessen hos mer atypiske cruiseturister, mener Hagen. Barn under 18 år er ikke velkomne hos Viking og det finnes ikke et eneste casino om bord.Til gjengjeld har selskapet satt av plass til metervis med bokhyller, et eget vikingmuseum og ikke minst foredrag og muligheter for en til en møter med innleide universitetsprofessorer.– Dette er et konsept for nysgjerrige og eventyrlystne, tenkende mennesker, som ønsker å utforske verden på en komfortabel måte. Bevisstheten knyttet til hva vi skal være, og for hvem, er nok en viktig årsak til at vi har lykkes, sier Hagen.Selskapet begrenser dessuten antallet kunngjøringer over høyttalere og har engelsk som eneste språk om bord.Billettsalg i Norge og Italia er så godt som fraværende. 88 prosent av kundene er amerikanske og resten i hovedsak britiske eller australske, ifølge Hagen.I forbindelse med navneseremonien i Italia i forrige uke hadde selskapet hyret inn et kamera- og produksjonsteam med utstyr på nivå med et respektabelt TV-selskap, men det kommer kanskje ikke som noen overraskelse for et selskap som bruker 2 milliarder kroner i året på markedsføring.– Vi bruker utrolig mye tid og penger på markedsføring, men det virker, sier Hagen.Artikkelen fortsetter under bildet