<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vi bruker mer penger på dagligvarer

Dagligvaretallene for første kvartal viser at omsetningen totalt har gått opp med 1,7 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert 10. apr. 2019
Oppdatert 10. apr. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 286 ord
lead

Da må man ta med i beregningen at påsken i fjor kom i første kvartal, mens den i år havner i andre kvartal. Til sammenligning var det 2,7 prosents økning fra 2017 til 2018 med påsken inkludert.Omsetningen er dermed forventet å stige i andre kvartal i år. Ikke minst gjelder dette omsetningen av sjokolade og sukkervarer.Salg av sjokolade og sukkervarer har nemlig falt med 7,1 prosent hittil i år. Noe av dette kan forklares med nettopp sen påske, men samtidig tar utenlandske aktører som selger godteri over nett – til «svenskepriser» – mer og mer av markedet. Ifølge Nielsen-tallene står nordmenn for rundt 80 prosent av kundemassen til slike nettbutikker.Den vanlige grensehandelen der rundt 65 prosent består av dagligvarer tar også et solid jafs inn i norsk dagligvarebransje. Med utgangspunkt i omsetningstallene for grensehandelen i fjor utgjør dette nesten 10 milliarder kroner.Fryse- og kjølevarer øker mestNordmenn har hittil i år handlet 5,1 prosent flere frysevarer og 3,5 prosent flere kjølevarer og oljer i norske butikker sammenlignet med første kvartal 2018.I absolutte tall er det kategoriene fersk mat og kjølevarer og oljer som bidrar til den største veksten med en samlet verdiøkning på rundt 540 millioner kroner. Sjokolade og sukkervarer står alene for en nedgang på cirka 180 millioner kroner i første kvartal.Stabile kjedeandelerNorgesgruppens andel av det norske dagligvaremarkedet er nå på 43,9 prosent, fram med 0,7 prosent siden samme periode i fjor. Internt i gruppen går Kiwi mest fram, mens Joker går tilbake.Coop-kjeden går marginalt tilbake med 0,1 prosent og har totalt 29,1 prosent av markedet, og Bunnpris går tilbake med det samme, og har en andel på 3,6 prosent.Rema 1000-butikkene sliter imidlertid fortsatt, med en tilbakegang på 0,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2018.(©NTB)