(Finansavisen): - Målgruppen er bereist og har sett store deler av verden. De søker seg bevisst bort fra hedonistisk luksus og søker en mer akademisk form for luksus som er bygget på opplevelser fremfor nytelse, sier adm. direktør Nils Henrik Geitle i De Historiske Hotel & Spisesteder (DHHS).- Alle trendanalyser peker mot et nytt luksusmarked i internasjonal high end-turisme. Trendene skifter, og akkurat nå skifter de vår vei hvis vi er klare til å ta imot, fortsetter han.DHHS lanserte sist torsdag «New Nordic Luxury». Målsettingen er å etablere et modernisert luksusmerkenavn hvor de kvalifiserte medlemmene har en utvidet kvalitetsstandard. Det første medlemmet i Norge som mottok New Nordic Luxury-merket var Britannia Hotel i Trondheim.- Hvem blir de neste?- De første som blir med, i tillegg til Britannia, er Engø Gård, Lysebu og Hotel Bergen Børs. Alle disse har bestått testen med hemmelige gjester som har målt disse på en ekstra krevende kvalitetsstandard, avslører Geitle.- Hva med hoteller og restauranter ellers i Norden?- Vi har fått henvendelser fra hoteller i både Sverige og Danmark som ønsker å delta. Vi vurderer dette kontinuerlig.Ser mot AmerikaDen nordiske luksusen handler om alt fra vill, uberørt natur og behagelige omgivelser til muligheter for sludd i fjeset og vind i håret. Når det gjelder mat, er det snakk om alt fra gourmet til enkle, lokale varianter over bål eller på termos ute i naturen. Drikkeutvalget spenner fra dyre kjellerviner til rent vann fra en rennende bekk.-Her har vi et konkurransemessig fortrinn dersom vi sørger for å nå målgruppens behov og forventninger, mener Geitle.- Og hvilken målgruppe snakker vi om?- Det amerikanske markedet er spesielt interessant fordi de fleste luksusreisene blir foretatt av amerikanere. En luksusreise er definert som enten en internasjonal reise med tre overnattinger med et forbruk på over 7.000 kroner pr. døgn, eller en lengre reise med mer enn fire overnattinger og et forbruk på over 4.700 kroner pr. døgn. Det blir foretatt over 50 millioner slike internasjonale luksusreiser i året, hvor amerikanerne står for rundt 25 prosent av disse.Mindre tid på VestlandetTall fra Innovasjon Norge viser at 10 prosent av de utenlandske feriereisende har et døgnforbruk på over 3.000 kroner. Dette er eventyrere som kommer til Norge for å oppleve natur, kultur og lokal væremåte.- Ikke overraskende er de med høyt døgnforbruk i større grad fra fjernmarkeder som USA og Kina og i mindre grad fra Danmark, Sverige, Tyskland og Nederland. De med høyt forbruk finner vi på Østlandet og i Nord-Norge, mens de tilbringer mindre tid på Vestlandet, sier seniorrådgiver Margrethe Helgebostad i Innovasjon Norge.Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge ønsker nykommeren velkommen:- Betalingsvillige gjester som ønsker å oppleve det beste Norge har av kultur, natur og mat, er verdifulle for norsk reiseliv. Besøkende som ønsker å betale for opplevelser av høy kvalitet passer godt med våre mål om å tiltrekke oss gjester som blir lenger, bruker mer penger på aktiviteter og opplevelser og som besøker oss alle sesonger.De Historiske består av 58 hoteller, 22 spisesteder og et historisk skip. I over ti år blir medlemmene evaluert, og det er fokus på godt vertskap, god mat basert på lokale råvarer samt god service. I fjor omsatte De Historiske i ferie- og fritidsmarkedet for 236 millioner kroner, en vekst på 31 prosent fra året før.