<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hegnar: Buss for tog

Elbiler, buss for tog, mattraller og navneskifte betyr ikke noe som helst hvis buss for tog skal holde på til 2032.

Publisert 21. juli 2019 kl. 00.01
Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.54
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 491 ord

Vy (tidligere NSB) bruker mye penger, hver dag på TV 2, for å fortelle at de driver med tog buss og elbil. At det er mye buss for tog i sommer sies ikke, og Vy kunne vel spart seg elbilutleie.Aftenposten har sett nærmere på bruken av buss for tog de siste årene, og hva vi kan forvente fremover, og fasiten er at etter 10 år med buss for tog i sommermånedene, så må de reisende regne med buss for tog til 2032 - minst.Årsaken til de årlige sommerstoppene for toget er et stort vedlikeholdsetterslep, og det tror vi nok, men man kan jo lure på når det gikk galt for NSB. Det er Bane Nor, tidligere Jernbaneverket som står for vedlikehold av skinnegangen, men egentlig gikk det vel den veien høna sparker lenge før dette skiftet.Nå har de ikke engang klart å skaffe nok busser med høy nok standard til at passasjerene kan stå trygt i midtkorridoren når det ikke er nok sitte­plasser. Er alt en overraskelse for det gamle NSB og de mange nye selskapene NSB er splittet opp i?Men å kjøpe 250 elbiler klarte de.Navneskiftet til Vy kostet rundt 280 millioner kroner. Kanskje pengene hadde vært bedre anvendt på planlegging og budsjettering?Vy taper anbud etter anbud, og enda er ikke anbudene for togstrekningene på det sentrale Øst­landet lyst ut. Og når staten sparer eller tjener milliarder av kroner fordi konkurrentene er mye billigere, så får staten kjeft i media. Mange vil nemlig tro at gamle NSB (nå Vy) er eller var gode.Kanskje var NSB rimelig bra da en general­direktør hadde ansvaret for alt, men denne ansvarsmodellen er skiftet ut med en organisasjon bestående av en håndfull forskjellige selskaper som har ansvaret for små biter av jernbane­driften. Det er tøyset mye med at alle de nye selskapene har mer enn 50 direktører «med millionlønn». For oss kan de gjerne ha millionlønn hvis de gjør noe fornuftig, men 50 direktører høres mye ut.Nå flommer pressen over av gode ideer til Vy om flere sovevogner, linjer til utlandet, ny inndeling av vognene, og kanskje skal det bli trille­vogner med salg til passasjerene igjen.Men dette er jo bare pirk som vi antar at Vy-folkene har sett mye på. Noe må de jo gjøre.Og selvfølgelig lanseres høyhastighetstog og lignende som ikke kan være bygget ut på 50 år eller mer, og hvor kostnadene på grunn av fjorder, fjell og daler blir enorme. Selv ikke Norge, med eller uten Oljefondet, har råd til det.Men elbiler, buss for tog, mattraller og navneskifte betyr ikke noe som helst hvis buss for tog skal holde på til 2032. Hvor mye vedlikeholds­etterslep er det? Og hvor vanskelig er det?Det hadde vært bedre om vi kunne ha kappet hodet av en generaldirektør. Nå dekkes fadesen til av et merkverdig navneskifte som angivelig skal gi oss vyer om en ny fremtid for jernbanen.2032 – i beste fall. Forhåpentligvis har Vy da regnet seg frem til hvor mange busser de trenger. Ståbusser.