Flere dagligvarekjeder var tidligere i sommer urolige for hvordan NRKs Brennpunkt-dokumentar « Griseindustriens hemmeligheter » ville slå ut på salget. Den avdekket dårlig dyrevelferd i svinebesetninger.Så langt ser det ikke ut at dokumentaren har hatt påvirkning på salget av svinekjøtt, skriver Nationen.Kjøttprodusenten Fatland økte salget av svinekjøtt med omkring 5 prosent totalt i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor, sier konsernsjef Terje Wester i Fastland.Han ser økningen i sammenheng med været. Når det er varmt, drar flere fram grillen og da frister svinekjøtt til middag. Han tror ikke salget hadde vært enda større om dokumentaren ikke hadde vært vist.– Dokumentaren gjorde inntrykk, det skulle bare mangle. Samtidig virker det som om folk legger det de har lyst til å spise på grillen, uavhengig av det som kom fram i filmen. Jeg tror dessuten bønder generelt sett har tillit hos folket, sier han.Nortura kan heller ikke se at NRK-dokumentaren har gitt utslag i salget av svinekjøtt.Selskapet solgte mer pølser og bacon i juli i år sammenlignet med juli i fjor og et «normalår», som er gjennomsnittet de foregående årene, opplyser konserndirektør Harald Bjerknes i Nortura til Nationen.(©NTB)