– Tunisia har bare bensin nok til én uke, hevder en fagforeningsleder i det nordafrikanske landet mandag.
Men ifølge landets energiminister Naila Nouira er landet allerede i gang med å losse av nye forsyninger fra et tankskip, og at de lange køene ved bensinstasjoner kom av et rush av folk som hamstret forsyninger.
Pleier å ha reserver for 60 dager
Uttalelsene kommer etter at lange køer med biler har blokkert veier mens de venter på å få fylt tankene sine rundt landets hovedstad Tunis de seneste dagene. Dette har vært med på å øke presset mot myndighetene, og kritikerne ser på som nok et tegn på en krise i det offentlige finansene, skriver Reuters.
Fra før av står landet i en allerede vanskelig situasjon og landet etterspurte i september en internasjonal redningspakke for å finansiere gjeldsnedbetaling og statlige utgifter.
Det er ventet at drivstoffet som nå blir losset av ved Bizerte vil gi Tunisia opp mot 10 til 14 dager med forsyninger, mot deres vanlige 60 dager med strategiske reserverer.
– Mangelen på drivstoff kan fortsette hvis staten ikke finner nok likviditet til å betale for kommende forsyninger, sier Salouan Smiri som representerer oljeseksjonen i fagforeningen UGTT.
– Tar mer enn de trenger
Myndighetene i Tunisia har gjentatte ganger avviste at de sliter med å betale importører for varer, enten det er bensin, mel eller sukker, og har tidligere lagt skylden for varemangelen på interne spekulanter og globale forstyrrelser i forsyningskjeden. Men nå innrømmer energiministeren at betalinger til importører kan ha bidratt til forsyningsproblemene, skriver Reuters.
– Årsaken til knappheten på drivstoff er rush av folk. Mange tunisere tar mer enn de trenger, sier Nouira til den tunisiske radiostasjonen Mosaique FM.
– Det er økonomisk press på grunn av det umiddelbare betalingstempoet som leverandørene ber om, sier hun videre.
Myndighetene i Tunisia håper de snart kan sluttføre en avtale med Det internasjonale pengefondet (IMF) om en redningspakke som involverer potensielt upopulære reformer for å låse opp for ytterligere internasjonal budsjettstøtte.