<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hamstrer russisk diesel før det er for sent

Europeiske tanker fylles opp av russisk diesel før EU-embargoen trer i kraft. Importen har mer enn doblet seg fra oktober til november.

Publisert 21. nov. 2022 kl. 09.32
Oppdatert 22. nov. 2022 klokken 08.40
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 315 ord
EUROPA FYLLER OPP: Med russisk diesel, her fra et dieselanlegg i Irkutsk-regionen. Foto: NTB

Tradere jobber på spreng for å fylle europeiske tanker med russisk diesel før EU-embargoen mot import av russiske oljeprodukter trer i kraft 5. februar, melder Reuters

Denne embargoen kommer i kjølvannet av embargoen mot råolje, som trer i kraft allerede om tre uker.

– Russiske diesellaster på vei til lagringsregionen Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) steg til 215.000 fat pr. dag fra 1. til 12. november, opp 126 prosent fra oktober, sier senior markedsanalytiker Pamela Munger hos energianalyseselskapet Vortexa.

Russland ennå størst

Med få, umiddelbare kostnadseffektive alternativer tilgjengelig, har Russland ifølge Refinitiv-tall stått for 44 prosent av Europas samlede dieselimport så langt i november, sammenlignet med 39 prosent i oktober.

Andelen har riktignok falt fra mer enn 50 prosent før Ukraina-invasjonen, men Russland er altså fortsatt Europas største dieseleksportør.

– EU må sikre seg 5-600.000 fat diesel pr. dag for å erstatte russiske volumer, og erstatningsvolumene vil komme fra USA så vel som øst for Suez, hovedsakelig Midtøsten og India, sier Eugene Lindell, analytiker for raffineri- og produktmarkeder hos FGE.

– Vil bli solgt raskt

Lars van Wageningen i det nederlandske konsulentselskapet Insights Global påpeker overfor nyhetsbyrået at den russiske dieselen på vei inn i ARA-tanker trolig vil bli brukt eller solgt raskt grunnet «backwardation» av forward-kurven for ICE Gasoil, der dagens leveranser er priset høyere enn leveranser i senere måneder. 

Bakgrunnen for oppsvinget i russiske dieselstrømmer nå er at ICE Futures Europe forbyr lavsvovelholdig, såkalt «gasoil» av russisk opprinnelse før EU-sanksjonene trer i kraft.

Fra 30. november må tradere ifølge Reuters bevise overfor ICE at ingen russiske produkter har inntatt tanker i den bredere ARA-regionen – inklusive Flushing og Gent – for bruk i januar-leveranser via ICE futures-kontrakter. Russisk «gasoil» kan fortsatt innta ARA-tanker i desember, men må ifølge ICE da flyttes til andre tanker det ikke kan leveres fra.