I EU jobber nå tradere på spreng for å fylle europeiske tanker med russisk diesel før EU-embargoen mot import av russiske oljeprodukter trer i kraft 5. februar. Dette skjer samtidig som at det blir et stadig mindre tidsvindu for olje fra Russlands østersjøiske og arktiske havner å nå sine destinasjoner i tide før europeiske og britiske sanksjoner trer i kraft 5. desember.
EU har forberedt seg ved å øke importen fra resten av verden de seneste månedene, men samtidig virker det ikke å være nok til å møte hverken nåværende eller fremtidige behov, skriver Rystad Energy i en analyse fredag.
Import fra Russland økte i oktober
Europas import av diesel og komponenter fra Russland har gått ned fra toppen på 800.000 fat pr. dag før krigen til 450.000 fat pr. dag i september. Imidlertid steg importen i oktober og november til gjennomsnittlig 600.000 fat pr. dag.
Til gjengjeld har EUs import av olje fra resten av verden doblet seg siden januar, fra 600.000 fat til 1.200.000 fat pr. dag i oktober. Rundt 60 prosent kommer fra Midtøsten, mens resten kommer fra Asia.
September og oktober er tradisjonelt måneder med høy etterspørsel etter diesel i Europa, etterfulgt av et fall i etterspørselen før det vanligvis tar seg opp igjen i februar.
Avhengig av import
Ifølge analysebyrået er EU avhengig av å importere olje, og deres kommende oljeembargo av Russland kan gi unionen et dilemma. Dette har ført til et europeisk rush etter russisk diesel har oppstått i de siste månedene før utfasingen.
Europeiske raffineringssystemer opererer for tiden på et nivå som er 1 millioner fat pr. dag lavere enn før pandemien, og tap av russisk råolje vil øke utfordringene for EUs raffinering.
«Europa ruster seg for det lange løp med høyere dieselpriser, og det er ingen enkel løsning i sikte,» skriver Rystad i analysen og legger til at enhver endring i prisingen vil komme fra kutt i etterspørselen som følge av høye priser, snarere enn tilbudssiden som vil forbli stram.