<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skriver ned én milliard for hver rigg som skrotes

Transocean slo analytikernes forventninger i andre kvartal. Riggselskapet fortsetter å skrive ned milliardverdier i forbindelse med pensjonering av eldre enheter.

Publisert 30. juli 2020
Oppdatert 30. juli 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 343 ord
Article lead
lead
STOLTHET: Den moderne borereiggen «Transocean Norge» er Transoceans store stolthet og jobber på kontrakt med Equinor. Her er riggen under slep med et fartøy fra Alp Maritime. Foto: Alp Maritime
STOLTHET: Den moderne borereiggen «Transocean Norge» er Transoceans store stolthet og jobber på kontrakt med Equinor. Her er riggen under slep med et fartøy fra Alp Maritime. Foto: Alp Maritime

Andrekvartalsregnskapet til riggkjempen Transocean preges av nedskrivninger på 496 millioner dollar, samt en inntekt på 177 millioner dollar i forbindelse med et forlik med Eni.

Justert for engangsposter oppnådde selskapet et resultat før av- og nedskrivninger på 214 millioner dollar – marginalt bedre enn konsensus på 209 millioner dollar.

Til tross for å ha brukt 30 millioner dollar på covid-19-relaterte tiltak i andre kvartal, falt kostnadene med 15 millioner dollar. Flåtens inntjeningseffektivitet økte fra 94,4 til 97,2 prosent.

Skroter rigger

Milliardnedskrivningen, som ble varslet i mai, knytter seg til pensjoneringen av de to halvt nedsenkbare riggene «GSF Development Driller II» og «Transocean 712».

Totalt har riggselskapet kunngjort skroting av seks rigger hittil i år og skrevet ned 597 millioner dollar, eller 5,4 milliarder kroner. Det tilsvarer nesten én milliard pr. enhet.

I tillegg skal «Transocean Arctic», og trolig ytterligere et par rigger fra 80-tallet, være på vei.

«Ettersom selskapet fortsetter å evaluere den langsiktige konkurranseevnen til flåten, kan flere rigger bli identifisert som kandidater for avhending», skrev selskapet i en melding i mai.

Konkurrenten Valaris tok en nedskrivning på 838 millioner dollar i andre kvartal, og har dermed tatt nedskrivninger på totalt 3,6 milliarder dollar – 33 milliarder kroner – i år.

Fornøyd med kjempekontrakt

Transoceans ordrereserve er fortsatt på 8,9 milliarder dollar – 81 milliarder kroner – slik selskapet meddelte i en flåteoppdatering for to uker siden. Den kan imidlertid fort øke.

I flåteoppdateringen bekreftet Transocean at riggselskapet har inngått en betinget avtale med Beacon Offshore for det andre av dets to ultradypvannsboreskip som er under bygging ved Jurong-verftet i Singapore.

Transocean-sjef Jeremy Thigpen er godt fornøyd med kontrakten, som har en varighet på 17 måneder og en verdi på 250 millioner dollar, tilsvarende en dagrate på 490.000 dollar.

– Vi er fornøyde med å ha sikret en kontrakt, forutsatt at kundene våre tar en endelig investeringsbeslutning, som vil resultere i at «Deepwater Atlas» blir oppgradert til industriens andre 20.000 PSI ultradypvannsboreskip, sier han.

Transocean

(Mill. USD) 2.kv./20 2.kv./19
Driftsinntekter 930 758
Driftsresultat -264 -27
Resultat før skatt -465 -169
Resultat etter skatt
-497 -206