Borr Drilling opplyser tirsdag at selskapets finansielle redningsplan som ble lagt frem i desember, nå har fått støtte fra kreditorene. Det satte fart på riggselskapets aksje, som endte opp 12,2 prosent til 8,34 kroner på nyheten.
Med refinansieringsplanen sikter riggselskapet mot å forbedre likviditeten med over én milliard dollar frem mot 2023.
Med kreditorenes ja nå er det klart at DNB velger ikke å gå videre med sin angivelige alternative plan om å ta kontrollen i Borr og dele opp selskapet og selv overta noen av riggene.
DN omtalte i forrige uke at det skulle foreligge en slik alternativ plan som skulle være utarbeidet av DNB og en av de andre långiverne, Hayfin. Planen – med kodenavn «Project Eleven» – sendte Borr-kursen ned 12,3 prosent.
Skyver på gjeld
Borrs egen refinansieringsplan innebærer følgende:
Avtalene som er oppnådd med banker, Hayfin og verftene PPL og Keppel forutsetter enkelte vilkår, inkludert at Borr Drilling skaffer 40 millioner dollar i egenkapital
Ifølge selskapet pågår nå prosessen med å gjennomføre den nødvendige kapitalutvidelsen.
Lånefinansiert milliardsatsing
Borr støvsugde markedet for oppjekkbare borerigger fra etableringen i 2016 og investerte milliarder i satsingen.
Forretningsideen var at selskapet skulle stå klart med en moderne riggflåte som kunne settes inn i markedet til gode rater etterhvert som aktiviteten i markedet for offshore leteboring tok seg opp igjen etter oljeprisraset i 2014.
Gjeninnhentingen i riggmarkedet har imidlertid tatt mye lengre tid enn man trodde, og dermed fikk Borr-gründer Tor Olav Trøim og selskapet problemer med den lånefinansierte ekspansjonen, som blant annet innebar overtagelse av en serie nybyggingskontrakter på de store riggverftene i Singapore.
Dette var byggekontrakter som andre riggselskaper hadde måttet gå fra i kjølvannet av kollapsen i boremarkedet. Borr fikk en gunstig inngangsverdi i form av lave priser på nybyggene som skulle leveres i årene fremover, men kontraktene var i stor grad lånefinansierte.