<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Åtte års sammenhengende mareritt

Etter åtte katastrofeår i offshore-service tror Per Sævik på en god periode for Havilas flåte av ankerhåndterere, forsynings- og subseaskip.

    Publisert 11. okt. 2022 kl. 13.41
    Oppdatert 13. okt. 2022 klokken 07.50
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 998 ord
    HAR MÅTTET TA STORE NEDSKRIVNINGER: Det svake markedet for offshore serviceskip har tvunget Per Sævik og hans Havila Holding til å gjennomføre betydelige nedskrivninger av skipsverdiene de siste årene. Bare i 2020 og i fjor summerer disse seg til 1.427 millioner kroner. Foto: Anders Horntvedt

    – Vi har hatt et utrolig åtte års sammenhengende mareritt siden oljeprisfallet i 2014. Nå er det forhåpentlig grunn til å tro på en god periode og at det skal være levelige forhold en stund fremover, sier rederen, gründeren og supplyveteranen i Fosnavåg på Søre Sunnmøre.

    Sævik viser til at det for subsea-skipene i flåten nå inngås nye kontrakter til det han beskriver som «greie ratenivåer».

    Men heller ikke i fjor slapp han unna nedskrivninger på flåten. Fjorårsregnskapet i toppselskapet Havila Holding tynges av nye ekstraordinære kutt i skipsverdiene på 534 millioner kroner. De kommer i tillegg til nedskrivninger på 893 millioner kroner i 2020.

    Verdijusteringene er knyttet til konsernets investeringer i rederiene Havila Shipping i Fosnavåg og Volstad Maritime i Ålesund. I Havila Shipping skjedde nedskrivningene etter pålegg fra Finanstilsynet.

    I fjor nedskrev Havila Holding også 77 millioner kroner på sine finansielle eiendeler.

    SER BLÅ HIMMEL BAK SKYENE: – Markedet er bare blitt bedre, så jeg står ved det jeg sa i oktober i fjor. Fortsetter dette kan det jo hende vi kan reversere noen av nedskrivningene, sier Per Sævik om markedsutsiktene for offshoreflåten. På bildet subseaskipet «Havila Phoenix». Foto: Havila Shipping

    Restruktureringsavtale

    På konsernbasis er gjelden i Havila Holding redusert fra 17,3 til 11,7 milliarder kroner som følge av at fergerederiet Fjord1 ikke lenger konsolideres inn som et datterselskap.

    Av den pantesikrede gjelden på 8,5 milliarder kroner er 3,4 milliarder kroner knyttet til bore- og produksjonsriggen «Inspirer», tidligere «Maersk Inspirer». Gjennom datterselskapet Havila Sirius har Sævik en tiårig bareboat-avtale med Repsol som benytter riggen på Yme-feltet sørvest for Egersund.

    Nær 4,7 milliarder kroner er gjeld knyttet til offshore serviceskipsflåten, der Volstad i september inngikk en ny restruktureringsavtale med långiverne.

    Noen av Volstad-selskapene vil dekke normale avdrag i avtaleperioden frem til 31. desember 2024. Andre vil kun dekke minimale avdrag dersom inntjeningen i perioden er lav.

    Långiverne har under nærmere angitte betingelser rett til å beordre salg av de aktuelle skipene, men ifølge årsberetningen fra Volstad Maritime Holding var ingen slike rettigheter påberopt eller varslet påberopt fra långiverne pr. utgangen av juni.

    TUNG START: Per Sævik (i midten) har slitt med igangkjøringen av Havila Kystruten, som ved årsskiftet 2020/21 skulle hatt fire nye skip i drift i ruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Så langt er bare to av dem levert. Her er Sævik sammen med hotellsjef Else Kristine Tjessen og kaptein Tom Rune Einarsen ombord i «Havila Capella». Foto: Havila Kystruten

    Økende aktivitet

    Seismikkskipene «Oceanic Endeavour» og «Geo Caspian» er bokført til mindre enn påhvilende pantegjeld og långiverne har rett til å kreve salg av disse.

    Volstad markedsfører skipene for salg og arbeider samtidig med andre alternativer for fartøyene etter at de i fjor ble nedskrevet med vel 280 millioner kroner. Den eldre seismikkbåten «Geco Bluefin» ble solgt til resirkulering i januar i år.

    Sævik er også 50-prosent-eier i rederiet Skansi Offshore på Færøyene. Havila Holding er dessuten engasjert i utenlandske trålrederier innen fiske, pluss har store interesser i verft, eiendom og reiseliv.

    Havila venter ifølge årsberetningen økende aktivitet innen sine hovedsatsingsområder - og dermed stigende verdier på selskapets eiendeler over tid.

    Men offshore serviceskipsflåten er redusert gjennom salg av fem av Havila Shippings skip; tre ankerhåndterere og to plattformforsyningsbåter. Salgene ble iverksatt etter krav fra långiverne i medhold av bestemmelser i restruktureringsavtalen.

    Ha fortsatt en stor flåte

    – Samlet sett sitter vi fortsatt med en betydelig flåte og regner med å kunne dra nytte av styrkelsen i markedet for offshore serviceskip både inntjenings- og verdimessig, sier Sævik.

    For ett år siden trøstet han seg med at himmelen alltid er blå bakom skyene og sa at «nå har vi skrevet ned så mye at ting snart kan snu og begynne å gå den andre veien så vi kanskje kan tilbakeføre noen av nedskrivningene».

    «Med en oljepris på over 85 dollar, en skyhøy gasspris og gunstige skatteregler for oljenæringen pluss skraping og utfasing av eldre supplybåttonnasje må ting gradvis normalisere seg», sa han til Finansavisen i slutten av oktober i fjor.

    – Markedet er bare blitt bedre, så jeg står absolutt ved det jeg sa i oktober i fjor. Fortsetter dette kan det være at det blir mulig å reversere noen av nedskrivningene, sier Sævik.

    Aksjegevinst på 1,7 mrd.

    Inntektsføring av en aksjegevinst på 1,7 milliarder kroner ved salg av aksjer i Fjord1 sikret et fjorårsresultat på 944 millioner kroner i Havila Holding.

    I fjor sommer overtok Per Sævik-familiens Havila Holding alle aksjene i fergerederiet, de siste ved tvangsinnløsning. Etter oppkjøpet har Sævik solgt halvparten av Fjord 1-aksjene til det amerikanske fondet Vision Ridge Partners slik at de to nå eier selskapet 50/50.

    Disse transaksjonene, og konsolideringen av Fjord1s fjorårsresultat før skatt på 122 millioner kroner, gjør at årsresultatet i Sæviks toppselskap Havila Holding snur fra minus 875 til pluss 944 millioner kroner før og 1.257 millioner kroner etter minoritetsinteresser.

    Eierskapet i Fjord1 er i dag organisert i Fjord1 Topco og Fjord1 Holdco. Ifølge Proff.no er Kommunal Landspensjonskasse - KLP - medeier med 20,64 prosent i den halvparten av strukturen som kontrolleres av Vision Ridge Partners.

    Fjord1 driver 39 fergesamband med sin flåte på 76 ferger, hvorav en økende andel elektriske fartøyer, og har fire forretningsområder; ferger, passasjerbåter, catering og turisme.

    Voldgift i London

    I tillegg til forsinkelsene som har oppstått ved det tyrkiske verftet Tersan, som bygger de nye kystruteskipene til Havila Kystruten, sliter Havila med å få tilbakebetalt penger fra det spanske verftet som opprinnelig vant kontrakten på bygging av to av skipene. Denne tvisten skal avgjøres ved voldgift i London.

    Sævik har innbetalt cirka 38 millioner euro pluss at kravet inkluderer påløpte renter, så beløpet er totalt cirka 450 millioner kroner avhengig av valutakurs. Havila Holding krever nå å få dette tilbakebetalt.

    – Den finansielle risikoen i forbindelse med rettssaken anses som liten, heter det i styrets beretning.

    – Behandlingen i voldgiftsretten fant sted i midten av juli. Der ble det antydet at kjennelsen kunne foreligge i fjerde kvartal, sier Sævik.

    Ved utgangen av 2021 var den bokførte egenkapitalen i Havila Holding vel 2,5 milliarder kroner. 

    Selskapet, som eies av Per og neste generasjon; datteren Hege Sævik Rabben og sønnene Njål og Vegard Sævik, deler et aksjeutbytte på 30 millioner kroner etter fjoråret.

    HAVILA HOLDING

     

    (Mill. kr) 2021 2020
    Driftsinntekter 1.147,8 4.528,3
    Driftsresultat −602,4 −414,7
    Resultat før skatt -1.004 -1.193,5
    Resultat −875,2 -1.199,8
    Resultat Fjord1 1.819,4 -
    Årsresultat 944,1 -1.199,8
    Minoritetsinteresser −312,4 −538,8
    Årsresultat etter minoritet 1.256,5 −661