Kundene svikter Ica
Ica er snart nede i under 20 prosent markedsandel i Norge, og Rimi er verstingen. Her er vinnerene og taperne i norsk dagligvare.

Ica Norge fortsetter å tape markedsandeler. I fjor omsatte kjeden for 20,15 milliarder kroner, ned 5,5 prosent fra året før.Konsernsjef Kenneth Bengtsson peker ifølge Handelsbladet FK på at Ica har 70 færre butikker enn året før. Fallet for sammenlignbare butikker var ned 3,2 prosent for året, hele 9,2 prosent i 4. kvartal.- Dette skyldes i hovedsak at mange av omprofileringene ble gjort på slutten av året. Vi tapte mye salg da mange butikker måtte stenge under oppgraderingen, forklarer Bengtsson.Rimi er ifølge avisen kjeden som har tapt mest i 2005, men nå skal det bli bedre.- Vi må forbedre salget i Rimi, sier Bengtsson.For Coop Norge steg omsetningen fra 16 milliarder i 2004 til 17,6 milliarder i 2005, mens Reitangruppen økte med 0,2 prosent til 21,2 milliarder kroner.