I går gjorde utviklingsminister Erik Solheim (SV) det klart at regjeringen i statsbudsjettet for 2007 innfører en ny flyavgift som skal øremerkes FNs arbeid for å bekjempe fattigdom. I går gjorde utviklingsminister Erik Solheim (SV) det klart at regjeringen i statsbudsjettet for 2007 innfører en ny flyavgift som skal øremerkes FNs arbeid for å bekjempe fattigdom. Både SAS Braathens og Norwegian gjentar sin kritikk av avgiften.- Bekjempelse av fattigdom og hjelp til U-land er viktig, men vi mener denne støtten bør tas over statsbudsjettet og dermed fordeles likt på oss alle. Vi mener det ikke er riktig å belaste en bransje og distrikts-Norge. I dag er det to tredjedeler av de som flyr som bor i distriktene, opplyser informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til HegnarOnline.- For enkeltHun viser til at luftfarten også før har blitt brukt som redskap for å dra inn penger i statskassen, uten at de har gått tilbake til luftfarten.- Jeg tenker på passasjeravgiften som ble lagt på fire strekninger i Norge og senere utvidet til alle strekninger bortsett fra de tre nordligste fylkene unntatt Tromsø og Bodø. Denne ble fjernet i 2002, sier Ellingsen.- Det blir for enkelt å legge dette på flypassasjerene, legger hun til overfor HegnarOnline.Det har i denne sammenheng også vært snakk om miljø- og CO2-avgift.- Norge er det eneste landet i Europa som alt har en CO2-avgift, og den har økt i år, sier Ellingsen.CO2-avgiften vil gi rundt 180 millioner i statskassen for 2006.