Ryanair får 500.000,- i bot
Forbrukerombudet gir Ryanair en bot på 500 000 kroner fordi selskapet fortsetter å ta seg godt betalt for å refundere skatter og avgifter for billetter passasjerene ikke bruker.

Ryanair trosser Markedsrådets vedtak om at selskapet ikke har lov å ta gebyr for dette overhodet. "Ryanairs gebyr for å gi tilbake avgiftene har vært så høyt at passasjerene like godt kunne la være å be om refusjon, og dermed har pengene havnet rett i lomma til Ryanair. Dette har nå kostet selskapet en halv million kroner i bot," sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon ie n pressemelding.I avgjørelsen i Markedsrådet i februar i år fikk Forbrukerombudet medhold i at Ryanair må gi bedre informasjon i sine passasjervilkår om selskapets forpliktelser ved forsinkelser, at selskapet må påta seg et større ansvar for skader på bagasje og at Ryanair ikke kan kreve gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter på ikke-benyttede billetter.Ryanair har nå endret vilkårene om ansvar ved skade på bagasje slik Markedsrådet krevde. Selskapet har også endret informasjonen som gis om forsinkelsesansvaret, men endringen er ikke tilstrekkelig til å oppfylle Markedsrådets vedtak. I tillegg har Ryanair akseptert å sette ned gebyret for tilbakebetaling av skatter og avgifter, men de vil ikke fjerne gebyret helt slik Markedsrådet krevde, heter det i meldingen.Ettersom Ryanair ikke har innrettet seg etter Markedsrådets vedtak, har Forbrukerombudet skrevet ut bot på kr 500 000. " Dersom Ryanair ikke betaler boten, ender saken i retten" sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.Markedsrådet avgjørelse i saken her.