<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ryanair får 500.000,- i bot

Forbruker­ombudet gir Ryan­air en bot på 500 000 kroner fordi selskapet fort­setter å ta seg godt betalt for å re­fun­dere skatter og av­gifter for billetter passa­sjerene ikke bruker.

Publisert 1. apr. 2006
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead

Ryan­air trosser Markeds­rådets ved­tak om at sel­skapet ikke har lov å ta ge­byr for dette over­hodet. "Ryan­airs ge­byr for å gi til­bake av­giftene har vært så høyt at passa­sjerene like godt kunne la være å be om refu­sjon, og der­med har pengene havnet rett i lomma til Ryan­air. Dette har nå kostet sel­skapet en halv million kroner i bot," sier for­bruker­ombud Bjørn Erik Thon ie n pressemelding.I avgjørelsen i Markedsrådet i februar i år fikk Forbrukerombudet medhold i at Ryanair må gi bedre informasjon i sine passasjervilkår om selskapets forpliktelser ved forsinkelser, at selskapet må påta seg et større ansvar for skader på bagasje og at Ryanair ikke kan kreve gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter på ikke-benyttede billetter.Ryanair har nå endret vilkårene om ansvar ved skade på bagasje slik Markedsrådet krevde. Selskapet har også endret informasjonen som gis om forsinkelsesansvaret, men endringen er ikke tilstrekkelig til å oppfylle Markedsrådets vedtak. I tillegg har Ryanair akseptert å sette ned gebyret for tilbakebetaling av skatter og avgifter, men de vil ikke fjerne gebyret helt slik Markedsrådet krevde, heter det i meldingen.Ettersom Ryanair ikke har innrettet seg etter Markedsrådets vedtak, har Forbrukerombudet skrevet ut bot på kr 500 000. " Dersom Ryanair ikke betaler boten, ender saken i retten" sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.Markedsrådet avgjørelse i saken her.