<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slik ble Ica en taper

Kundene svikter, og i går måtte Ica-sjefen gå. Ekspert peker på den største feilen han gjorde.

Publisert 17. jan. 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 120 ord
lead

Erland Björn sa han skulle gjøre Ica billigst og størst, men slik har det ikke gått. Nå har Icas markedsandel i det norske dagligvaremarkedet falt til 20 prosent.På toppen i 1996, under Stein Erik Hagen, var markedsandelen på 28,6 prosent.I går ble det kjent at Björn må gå. Daglig leder Reidar Molthe i Dagligvarehandelen forklarer fallet i markedsandeler de siste årene slik:- Den største feilen var å gjøre om mange Rimi-butikker til Ica nærbutikker. Mange kunder oppdaget at maten ble dyrere uten at de fikk særlig mer kvalitet, sier han til VG.Björns etterfølger heter Trond Kongrød.- Det er behov for lokalkunnskap om markedene og de finnes her i Norge. Ica Norge vil bli styrt fra Norge, sier han til VG.