- Vi ser at markedsføringen av usunne produkter rettet mot barn og unge er veldig vanlig og mener at et lovfestet totalforbud er veien å gå. En slik regulering vil sikre en entydig praksis og er ett av flere virkemidler for å endre unges kostholdsvaner, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til VG. - Vi ser at markedsføringen av usunne produkter rettet mot barn og unge er veldig vanlig og mener at et lovfestet totalforbud er veien å gå. En slik regulering vil sikre en entydig praksis og er ett av flere virkemidler for å endre unges kostholdsvaner, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til VG. Ettersom TV-reklame er mest virkningsfullt ønsker forbrukerombudet å starte her. Flere helsepolitikere på Stortinget er positive til forslaget. McDonalds og Coca-Cola i Norge frykter imidlertid ikke norsk reklameforbud mot usunn mat.- Dette er en problemstilling vi har jobbet med i flere år allerede. Vi har kuttet ut TV-reklame tidligere enn klokken 21, og vi retter oss generelt mot foreldrene heller enn barna, sier kommunikasjonssjef Margaret Brusletto i McDonalds Norge, til avisen. (©NTB)