<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har du blitt forsøkt svindlet?

- Dette er dessverre en av de vanligste former for forsøk på svindel av forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Publisert 8. feb. 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 229 ord
lead

Forbrukerombudet registrerte i fjor rekordhøye 7.789 klager og henven­delser, 240 flere enn i 2005, som også var et rekordår. Forbrukerombudet registrerte i fjor rekordhøye 7.789 klager og henven­delser, 240 flere enn i 2005, som også var et rekordår. Blant emneområder som dominerer statistikken er markedsføring og avtale­vilkår innen mobil, bredbåndstelefon og innholdstjenester. Ulike former for svindelforsøk, særlig lotterisvindel, preget også bildet.- Antall lottomillionærer i Norge ville nådd store høyder om alle som har mottatt brev eller e-post fra noen som utgir seg for å representere et utenlandsk lotteri, faktisk hadde vunnet noe. Dette er dessverre en av de vanligste former for forsøk på svindel av forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.Meglere med lokkepriserVilledende markedsføring fra eiendomsmeglere, hovedsaklig bruk av lokkepriser, var også en het potet.Flere av klagerne opplyste ifølge meldingen at prisen boligen ble solgt for var betydelig høyere enn prisantydning i annonsen, og at i noen tilfeller ble boligen nektet solgt for høyeste bud selv om budet var like høyt eller høyere enn prisantydning.Telefon og e-postEllers ble det registrert over 1.100 henvendelser fra forbrukere som hadde negative erfaringer med telefonsalg, og over 1.000 klager og henvendelser på utsendelser av e-postreklame uten innhenting av samtykke fra mottager på forhånd og levering av uadressert reklame til personer som klart har markert at de ikke vil ha slik reklame.Forbrukerombudet fattet syv forbudsvedtak i 2006. Markedsrådet fattet 13 vedtak.